Tuesday, May 12, 2020

Nu sunt eu...

... la curent cu tot ce se scrie in literatura religioasa in prezent in sprijinul familiei ortodoxe, dar am impresia ca nu se detaliaza multe aspecte concrete. Problemele nu apar din faptul ca nu suntem toti isihasti in linie, ci din indepartarea de rolurile clasice in familie si privarea noii generatii de modele sanatoase. Bineinteles, rugaciunea are rolul ei incontestabil si este o necesitate vitala pentru suflet, dar ca sa nu fim datori nimanui cu nimic ar trebui ca mai intai sa cunoastem care ne sunt indatoririle fata de familie si apoi sa ne preocupam de indeplinirea lor.

Sa luam bunaoara sarcina femeii de a pregati hrana intregii familii. Feminismul si ateismul au transformat in sens negativ perceptia generala asupra gatitului. Avem expresii tip care denumesc batjocoritor femeia care se ocupa de cratita si tigaie. Acest curent care dispretuieste ceea ce se intampla in bucatarie vine ca o manusa peste lenea, placerea de a visa si pe comoditatea de a se refugia in teorie a majoritatii.

Faptul de a asigura familiei o nutritie adecvata nu trebuie inteles ca o corvoada. El este o adevarata misiune incredintata femeilor in lume. Cele care fac acest lucru in mod superficial creeaza suferinte copiilor lor fie pe termen scurt (ii lasa sa sufere de foame) fie pe termen lung (ii satura cu gustari indoielnice calitativ).

Nu discut aici despre situatia in care serialul preferat sau alte preocupari frivole restrang timpul dedicat gatitului, ci insinuarea perfida a grijii pentru suflet ca pretext pentru a se eschiva de la indatorirea aceasta.

Desigur, exista diferenta intre moft (prajituri, pizza) si necesitate in domeniul culinar, dar hrana de baza nu poate fi inlocuita cu sticksuri, eugenii si pufuleti pe motiv ca este post si nu trebuie sa acorzi atentie pantecelui fiindca esti o fiinta prea spirituala.

Am citit de curand o scrisoare in care sfantul Nectarie spunea clar ca sanatatea este prima de care trebuie sa ne ingrijim, fiindca in trupuri bolnave nu pot spori duhovniceste decat cei aproape desavarsiti, iar restul vor fi infranti. Cum alimentatia este una dintre cheile unei sanatati solide, a da familiei tale din comoditate o hrana mai putin sanatoasa inseamna a ii programa pe termen lung nu numai la subrezire a trupului, ci si la dificultati in lupta duhovniceasca.
Colosii industriei alimentare recurg la diverse artificii care stimuleaza simturile, dar sfideaza digestia fiziologica pentru a obtine un profit speculand poftele. Nu ii sustine in minarea sanatatii publice incredindu-le prepararea mancarurilor pentru cei dragi ai tai. Nimeni nu iti iubeste familia mai mult decat tine.
Seteaza succesul alor tai si prin efortul sustinut de a ii alimenta asa cum crezi ca este cel mai bine. Sarguieste-te sa le creezi treptat si de foarte mici  deprinderi alimentare sanatoase (e si acesta un efort si chiar o lupta). Roaga-te sa plineasca Dumnezeu nepriceprea si nestiinta ta despre cum se fac bucatele. Informeaza-te si lucreaza sarguincios in bucatarie, cu constiinta importantei prepararii mancarurilor, cu atentie pentru nevoile familiei si cu dragostea de a le darui ca binecuvantare concreta mancarea facuta de tine.

Daca deja traiesti toate acestea, fa lumina imprejur povatuind cu blandete pe cineva (pe care il simti apropiat si receptiv) sa revina la o intelegere corecta a demnitatii si rolului crucial in familie si societate al femeii care gateste.

9 comments:

  1. foarte buna postarea!multumesc!mi-a placut scrisoarea Sfantului!

    ReplyDelete
  2. Feminismul si ateismul au transformat in sens negativ perceptia generala asupra gatitulul?
    Cred ca tratarea cu dispreț a acestor activități a fost începută si consolidata in societatea traditionala si "credincioasă" al carei apus il deplangi.
    M-am mutat acum 7 ani la țară si ce mi-a fost dat sa aud aici nu am auzit in cei 28 de ani petrecuti la oras. De la "femeia trebuie sa stea la cratita", la "daca nu sta femeia cu curu in sus in gradina nu se face nimic".
    Activitățile legate de nutritie si grija fata de familie ar trebui tratate cu defernta, cu cel mai adanc respect pentru ca sunt esentiale. Fara ele se destramă tot. Si pentru ca presupun un efort continuu si studiu.
    Dar nu se intampla astfel deoarece in socoetatea traditionala puterea si marimea fizica sunt cele care dicteaza.
    Si am vazut si suficiente familii de teologi in care femeia este cantitate neglijabilă, mereu la dispoziția capului familiei.
    Cred ca tocmai estomaparea rolurilor de gen vor aduce respectul cuvenit celor care sunt îngrijitori principali in familie.
    O femeie din mediul rural, cu 3 copii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imi pare rau ca ai vazut multe lucruri dureroase. Societatea credincioasa in mod superficial lasa loc intr-adevar exploatarii si desconsiderarii femeii si iti inteleg revolta pe deplin. Nu stiu cum sa te fac sa vezi diferenta dintre credinciosul formalist si cel in duhul adevarului. Daca ai avea exemple in jurul tau, ai sti ce zic. Te imbratisez!

      Delete
  3. Ce vreau sa spun este ca expresiile disprețuitoare la adresa muncii de ingrijire fata de familie nu isi au originea in feminism sau ateism. Ci in socoetatea traditionala, ortodoxa de fatada (si nu numai).
    Va rog sa dati o tura pe la sate si sa ascultați cum vorbesc barbatii cu femeile. Desi imi imaginez ca stiti deja.

    Si mai cred ca aceste comportamente origineaza in si sunt incurajate de practicile religioase: femeile stau in spate in biserica, vin dupa barbati la miruit, femeile sunt murdare 10 zile pe luna si nu au voie in biserica, este musai ca femeile sa faca copii, dar apoi sunt impure si trebuie sa treaca printr-un ritual de curatare (cand poate ar trebui sa treaca printr-un ritual de intarire, prin care sa li se recunoască cu revernta contributia), femeile nu au voie in altar.
    Desi stiu ca teoretic nu este asa, femeile sunt considerate persoane de rangul al doilea in religia noastra. Pana nu o sa se schimbe aceste mici forme, aceste ritualuri, nu se va schimba nici modul in care societatea tradiționala se raportează la femei.

    ReplyDelete
  4. Barbatii de la sate nu sunt exponentii relevanti ai bisericii. Noi ne raportam la modelul ideal, evanghelic, iar viata altora o lasam spre judecata lui Dumnezeu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu cred ça nu exista nici o alta religie in Care femeia sa fie atat de mult respectera si iubita si pretuita dar cum spuneti e vorba de familiile Care au cu adevarat o viata duhovniceasca , in duhul adevarului. Am intalnit asemenea soti, sotii, asemenea familii invat va spun sincera cand i am vazut prima oara am zis ça sunt ingeri si nu oameni, si nu va mint!

      Delete
  5. Regulile bisericesti de care vorbesti nu sunt batute in cuie. Cred ca le cumosti de la oameni care nu le inteleg prea bine utilitatea.
    Am sa incep cu ideea ca e musai ca femeia sa faca copii. 😂 E ca si cum ai spune ca e musai sa isi faca motive de bucurie. Nu, nu e musai sa faca. Dar e musai sa fie cununata daca ii face fiindca asa credem noi ca punem inainte pe Dumnezeu in lucrarea iubirii. Apoi e musai sa nu opreasca rodirea pantecelui ci sa lase intalnirile trupesti cu sotul ei sa fie in sensul dragostei adevarate cu deschidere spre Creator. Vorbesc de oameni spirituali (nu stiu daca ai cunoscut) nu de cei care opteaza pentru un trai la nivelul simțurilor asemenea dobitoacelor si apoi se revolta cand se implinesc legile biologice ale reproducerii si apare vreun ovul fecundat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cat adevarat spuneti! Eu nu inteleg de ce mamele nu mai vor sa fie Mame! E greu intr adevar dar e atat de frumos!

      Delete
  6. Asta cu "necuratia" femeii o poti gasi explicata pe forumuri teologice, daca vrei. Scurgerea de sange este un semn in trup al caderii Evei, spre amintire si pocainta. Multi duhovnici nu opresc de la intrarea in biserica. Parerile sunt impartite, unii sustinand ca este un obicei aparut din motive igienice. Exista o legatura intre suflet si trup. Am inteles ca asceza intensa diminueaza pana la disparitie menstruatia. Pe mine nu m-a preocupat prea mult subiectul, fiindca oricum in timpul perioadei aveam niste stari mai aparte si as fi redus la maxim iesirile de acasa.

    ReplyDelete