... dintre fiicele bolnave ale acestui veac este duhovnicia de internet.
Protejate de masca anonimatului pe care o asigura un cont pe retelele de socializare, unele persoane se lanseaza in discutii pseudo-spirituale care nu aduc in esenta nimic bun (doar dezbateri inflacarate in duh de cearta)
Altele, dezvaluindu-si partial identitatea, cauta povatuitori on-line la care isi varsa oful din lipsa de credibilitate fata de prietenii si rudele din viata reala (carora nu le pot distorsiona realitatea dupa bunul plac)
Suflete si mai ratacite folosesc o interfata care sa atraga useri cu profil religios, apoi incearca sa obtina atentie si chiar implicare emotionala din partea celor racolati ( isi umplu golul interior cu un drog mai nociv decat singuratatea in sine)
Stiu oameni care cer rugaciuni de la preot in direct (pe telefon, pe meet) de parca puterea rugaciunii ar fi inlesnita de calitatea transmisiunii live. Daca nu ai incerdere ca esti pomenit sau daca iti inchipui ca eficienta rugaciunii preotului se amplifica daca il verifici, cauta alt preot.
Altii trimit poze la preot cu rabojuri zilnice ale canonului, bifate constiincios, de parca ar astepta aplauze pentru ravna consemnata pe hartie. In traditia ortodoxa duhovnicul nu verifica temele pentru acasa ca la scoala. El nu te constrange si nici nu te controleaza, e "doar un martor".
Ipohondrii povestesc la duhovnicul virtual pe unde ii mai doare si ce amorteli si ameteli mai simt. Cautati un medic de familie bun, fiindca detaliile somatizarilor voastre nu sunt de competenta duhovnicului.
Neintelesele si nelinistitele simt usurare sa atraga in dilemele lor oameni pe care abia ii cunosc, fiindca in fata lor isi pot construi imaginea perfecta de victima. Preotul nu este un barbat de inchiriat pentru implinirea nevoilor emotionale si a altor bizarerii psihologice, specifice oamenilor nedespaducheati bine prin spovedanie.
Nu are sens sa enumar aici toate inselaciunile prin care vrajmasul foloseste comunicarea virtuala ca sa schimonoseasca frumusestea si cumintenia randuielilor bisericii si sa manjeasca cu dragoste necurata si slava desarta mai ales preotii. Vreau sa marturisesc ca o lucrare autentic duhovniceasca se face doar fata catre fata, prin tainele sfintitoare ale Bisericii. Mai mult decat atat: toate demersurile care nu sunt centrate pe intalnirea cu Dumnezeu, ci se orienteaza subtil spre o comunicare pe orizontala nu sunt utile, ci pot sa fie chiar vatamatoare.