Si un gand care mi se confirma odata cu fiecare Sf. Impartasanie: omul care conlucreaza cu Dumnezeu prin Tainele Bisericii este total diferit, ca putere de a lucra binele, de cel care incearca sa traiasca in mod corect fara sa-si traga seva din Vita cea adevarata... E o mare bucurie sa constati ca primesti in dar forta de a fi mai bun, mai rabdator, mai iertator, mai tare in credinta. Psihologia necrestina habar nu are de acestea, ci diseca modelul omului lipsit de har si ne propune solutii fragile pentru atingerea armoniei in relatia cu semenii si cu noi insine.
Saturday, March 15, 2014
Din carausie...
Si un gand care mi se confirma odata cu fiecare Sf. Impartasanie: omul care conlucreaza cu Dumnezeu prin Tainele Bisericii este total diferit, ca putere de a lucra binele, de cel care incearca sa traiasca in mod corect fara sa-si traga seva din Vita cea adevarata... E o mare bucurie sa constati ca primesti in dar forta de a fi mai bun, mai rabdator, mai iertator, mai tare in credinta. Psihologia necrestina habar nu are de acestea, ci diseca modelul omului lipsit de har si ne propune solutii fragile pentru atingerea armoniei in relatia cu semenii si cu noi insine.
Labels:
biserica,
casnicie,
consemnări,
copii,
mămicăreli
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Odata, avand un gand nedumerit, am intrebat un parinte calugar de ce nu se sfintesc preotii care se impartasesc des. Raspunsul a venit imediat si a cazut in suflet ca un fulger :
ReplyDeleteSfanta Impartasanie pecetluieste ce este in inima omului!
Postarea asta este o mostra de sectarism ortodox .
ReplyDeleteBine, e des intalnit deci nu cred ca poate fi o problema in sine, deja devine o obisnuinta confuzia pentru multi si se practica am vazut si la publicatii prea recunoscute ca fiind "ortodoxe" .
Daca simti nevoia sa aperi opinia publica de "sectarismul ortodox" al acestei postari o poti face mai explicit.
ReplyDeleteNu ma simt lezata in nici un fel de eticheta de mai sus, doar vreau sa te avertizez ca ai alaturat cei doi termeni in mod gresit.
Nu, nu am alaturat termenii in mod gresit. Chiar asa este numit acest ''curent'' promovat de catre cei ce se simt ''mai buni, mai iertatori'' etc decat altii demni de compatimire doar in baza faptului ca ceilalti nu sunt ortodocsi practicanti sau nu ii cunoastem noi a fi.
ReplyDeleteNu am inventat eu denumirea , eu doar mi.am amintit.o citind postarea asta .
Acum sunt pe telefon dar cand am timp o sa caut poate e ceva pe net mai explicit si revin.
Ps. Am precizat e un curent deja deci nu am spus ca ar fi rau neaparat, nu mi permit asta doar ca atitudinea asta reflecta. Sectarism.
Cand am scris mai bun, ma comparam doar cu starea mea anterioara, nu cu altii de alte confesiuni...regret ca n-a reiesit mai clar din context faptul ca am simtit efectiv un "up-grade" pe care l-am primit. Nu-mi place sa fac pe smerita, sa zic ca-s cea mai pacatoasa. Chiar am avut rabdare iesita din comun cu lucruri care de obicei ma calca pe nervi. A fost clar ajutorul lui Dumnezeu, nu blandetea mea.
DeleteIntr-adevar, ma intreb daca intr-o biserica fara har primeste cineva astfel de "prajiturele duhovnicesti", cum spunea par.Paisie Aghioritul.
:) revin, nu ma intreb, ci sunt sigura ca nimic n se compara cu Sf. Impartasanie. Nu insemna ca am postulat ca cei de alta credinta nu primesc ajutor de la Dumnezeu.
DeleteNici eu nu am inteles altcumva comparatia din postare, decat cu propria persoana, nu cu altii.
DeleteMariaM, poate Ecaterina are un mod mai direct de a spune lucrurile, dar nu inteleg unde era sectarismul ortodox...si de ce atat de multe ghilimele cand vine vorba de ceva strict ortodox?
ReplyDeleteEu traiesc in occident si simt pe pielea mea ce inseamna lipsa harului din confesiunile crestine ca nume, dar ateiste.
Cristina
Nici eu nu vorbeam de cei "din alte confesiuni" :) Postarea eu am inteles-o ca fiind despre cei ce sunt ortodocsi dar "nepracticanti ' sa spun asa ferventi. Am mai citit asta mai de mult la acea postare cu femeile ce merg la biserica cu haine "necorespunzatoare" si am intevenit si acolo parca.
ReplyDeletedeci, vorbescdespre ortodocsi si despre acest curent sectarist al unei laturi a lor.
Personal am o parere foarte clara in legatura cu neortodocsii , nu au acelasi drum cu mine deci prefer sa nu ma amestec cu ei, sa nu ma bag in lucruri necunoscute.Nu discut despre ei, nu compar nimic ce este incomparabil.
Dar cand unii ortodocsi ce au acces la aceleasi Taine ca si toti ceilalti se considera "mai buni " decat alti ortodocsi doar pentru ca au haine mai lungi, nu se coafeaza, primesc mai des Sfintele Taine sau stiu eu vietuiesc mai" intru lege" din punctul lor de vedere asta da, este sectarism ortodox.
Si e din ce in ce mai des si incurajat vad. Nici nu se vede de fapt problema ca fiind existenta.
PS : nu port mini la biserica, nu ma rujez, etc deci nu e vorba de a ma apara ci e un principiu. Niciodata nu stii daca cel ce are acces la aceleasi Sfinte Taine la care ai si tu nu e mai aproape de Dumnezeu decat tine chiar daca nu pare si daca va merge o data doar in viata sa le primeasca. Nici daca nu cumva este mai bun, mai curat etc.
Tu l-ai fi apostrofat si pe sf Ioan Gura de Aur si l-ai fi etichetat drept sectant ortodox fiindca a indraznit sa spuna ca femeia care se sulemeneste si se imbraca necuviincios e mai rea decat o desfranata publica. Ai fi pus problema ca nu se stie cine e mai curat in fata Domnului.
DeleteFa diferenta dintre a amenda pacatul intr-un discurs si a judeca pe cineva anume.
Edit: Nu gasesc acum repede pe intenet ceva in care sa se explice de ce nu pot fi unii ortodocsi mai ortodocsi decat alti ortodocsi indiferent de ceea ce fac ei in plus si de ce atitudinea asta este tot una cu sectarismul doar ca se manifesta in chiar cadrul Bisericii si de aceea este mult mai greu de recunoscut dar ceva ce sa explice cat de cat termenul ar fi cam asa:
ReplyDeletehttp://www.pravmir.com/sectarianism-in-orthodoxy-and-orthodoxy-in-sectarianism/
Madam, faci trimitere catre un articol lipsit de profesionalism teologic. Ortodoxia presupune si un ansamblu de elemente doctrinare care nu-s deloc de neglijat... Vladicai John ii cam place poezia si se joaca cu terminologia, lucru nepermis in mediile instruite teologic. Parintii Bisericii n-ar fi spus nicicand ca gasesti sectanti ortodocsi. A admite ca exista oameni, fie ei si necrestini, care traiesc dupa legi morale, e una si a face confuzii legate de adevarul dogmatic e altceva. Arunci la gunoi atatea sinoade care au exprimat in termeni clari importanta invataturilor corecte de credinta? S-ar putea ca tu sa ai ceva viziuni sectare. Cauta-te la duhovnic!
DeleteExact ce spuneam:) O siguranta totala in legatura cu ceilalti si cu ceea ce le este lor nepermis DESI sunt ortodocsi si se impartasesc din acelasi potir.
DeleteFaci impresia ca nu intelegi cuvintele altora decat fragmentar sau iti place la nebunie sa contrazici, trecand cu vederea sensul discutiei...
DeleteSigur ca exista afirmatii nepermise in mediile instruite teologic, dar tu relativizezi in mod bolnavicios orice, pe temei ca nu stim care-i mai curat inaintea Domnului. Gandirea iti este dezordonata si nu patrunzi ca anumite atitudini sau fapte sunt rele in sine fiindca, savarsindu-le, persoana respectiva se instraineaza de voia Domnului. Ca acea persoana se va pocai ulterior sau ca per total e mai curata decat cel ce-i critica fapta pacatoasa este alt subiect de analizat.
Pacatul blamat de cineva este rau in sine, chiar daca cel care l-a faptuit e mai bun decat cel care-l condamna verbal.
Daca cineva spune ca a te imbraca necuviincios in biserica nu e un lucru bun, afirmatia sa nu devine falsa nici daca acela savarseste pacate mai grave decat un banal ruj pe buze la liturghie.
Tu esti de fapt cea care judeca si nu poti deslusi ca nimeni nu judeca un anume om, ci se discuta despre amendarea o fapta mai mult sau mai putin reprobabila (in cazul de fata folosirea laxa a unor cuvinte cu dimensiuni teologice clare).
Capisci?
Nu, nu este asa.
DeleteTotusi daca raspunsul este peiorativ si la adresa unui episcop al Bisericii (Vladica John?) si nu doar la adresa mea (un simplu credincios ortodox) ar trebui macar asta sa va faca sa reganditi .
Intr-adevar, am simtit si eu acest ajutor in urma primirii Sfintelor Taine. Ma bucur sa vad ca nu sunt singura. In ultima vreme am fost curioasa sa stiu ce schimbari ar putea fi in urma unei dese impartasiri cu Domnul. Si iata ca simt pe pielea mea.
ReplyDeleteBucurie!
Cu drag, Anca
Nu am avut bucurie mai mare in viata mea (si mi-a daruit Dumnezeu o viata plina de bucurii) decat atunci cand am simtit ca El ma cerceteaza si mi-a ingaduit sa ma apropii mai mult, sa ma impartasesc din har. Imi amintesc mereu de ceea ce-mi marturisea o maica in urma cu ani de zile, care spunea: dulci sunt Tainele lui Hristos, nimic nu-mi mai trebuie pe lume in afara de asta! Cine stie si a avut parte de asta intelege diferenta dintre omul dinainte si cel de dupa...
ReplyDelete