Saturday, May 16, 2020

Mi s-a mai...

... cerut de-a lungul timpului sa scriu articole despre cum sa educam adolescentii.
Nu sunt nici pe departe un expert, dar pot sa mai impartasesc aici cate ceva din ceea ce fac pentru a ii forma ca oameni cu caracter frumos si puternic, desi nu intotdeauna imi iese intocmai ce am intentionat.
Trebuie sa mentionez ca unul dintre principiile educationale cele mai solide, in care cred cu tarie si pe care l-am probat, este acela de a incepe modelarea viitorului adult inca de la varste foarte mici. Atunci se creeaza legaturi sufletesti puternice intre parinti si copii, iar impactul sfaturilor si al exemplului personal este mult mai puternic. De atunci incepe sa se creeze in copil atasamentul, admiratia si respectului pentru parinte, filiere prin care indrumarile de mai tarziu vor avea o influenta aparte asupra personalitatii si comportamentului in perioada adolescentei.

Acestea fiind zise, putem intelege mai bine ca tonul refractar al adolescentilor are întrucâtva legatura cu investitia restransa pe care am făcut-o in relatia cu ei in anii anteriori.
Cum in lumea credintei totul este posibil, staruinta in rugaciune si povatuire nu este niciodata de prisos. Ca efectul sa fie maxim, sa ne punem in inima o atitudine iubitoare si sa abordam un mod de expunere cat mai putin bazat pe expresii care sugereaza constrangerea. A sublinia dezinteresul personal, binele dorit celuilalt si disponibilitatea de a oferi anumite libertati sunt elemente care ajuta adolescentul sa fie mai receptiv la discursul parintelui.

Ceea ce vreau sa aduc nou in postarea de astazi este ideea ca educatia nu se face numai direct. Pana la urma suntem interesati de obtinerea unui efect pozitiv asupra copilului, indiferent pe ce cai se produce transformarea. Putem recurge la crearea unui anturaj benefic pentru adolescent (vezi comunitatile de tineri din jurul bisericilor) sau recomandarea de lecturi formatoare (eu insist sa citeasca literatura, mai ales carti celebre care au trecut testul timpului si au ramas in picioare ca valori literare)
Fiindca traim in post modernism si comunicarea se face acum prin excelenta in virtual, ma folosesc de acest canal informational ca sa ii "bombardez" cu tot ce consider eu util in devenirea lor. Aceasta forma de prezentare este mai usor acceptata si preluata si imi face munca mai usoara. Un film, un you-tube, o postare facebook cu continut educativ pot fi transformate in mijloace prin care lucram asupra copiilor. Mediul on-line nu trebuie privit numai ca o pepiniera de mentalitati negative, ci utilizat pentru a transmite si receptiona binele si frumosul.

PS In ultimele seri am ascultat cu baietii mici, pe intuneric, inainte de culcare, la cererea lor, viiata sfintei Sofia, asceta din Klissura.

No comments:

Post a Comment