Saturday, February 16, 2019

Desi...

...sunt preoteasa si am si eu baieti care stau pe langa tatal lor la slujba, in strana si prin altar, sunt de principiu ca nu e in regula ca biserica sa fie loc de joaca/harjoana pentru copiii mici ai preotului. Macar la sfanta liturghie ar trebui respectata linistea si evitata agitatia inutila.

Nu contesta nimeni nevinovatia si curatia copiilor, si nici nu e vorba de a nu lasa copiii sa vina la Hristos, ci de respect pentru nevoia de reculegere a celorlalti.

Lipsa stimulilor exteriori e o conditie care ne ajuta pe noi cei neputinciosi sa ne ridicam mintea la cele inalte. Nici copilul nu se foloseste in plus daca sta peste puterea lui in biserica, ci doar produce tulburare celor mai slabi. Delicatetea specific crestina nu impune altora rabdare, ci se stramtoreaza putin pe sine ca sa odihneasca pe altii.

Stiu ca sunt fel si fel de cazuri, situatii in care chiar nu se poate evita confruntarea dintre galagia copiilor si doritorii de atmosfera ascetica. Nu trebuie insa mare rigiditate la sederea cu trupul in biserica (ramai acolo cu duhul), fiindca de aici se naste tulburare. Daca nu iti iese incercarea de a ramane inauntru cat ai fi dorit, prihaneste-te pe tine insati, nu te enerva pe copil si nici nu carti impotriva crucii de familist. Poti cere ajutorul unei persoane de incredere sa il supravegheze pe cel mic pana te linistesti putin la slujba.

Ghe in timpul slujbei
duminica trecuta
Eu, una, decat sa stau in biserica mult cu pretul plictiselii, foielii si mataielii copiilor, mai bine stau mai putin, cat ii tine si pe ei evlavia, atentia si rabdarica. Stam in mai in spate ca sa iesim afara din cand in cand fara sa deranjam. Intr-adevar, nu ies la primele lor semne de plictiseala, ci mai insist putin, sa faca si ei o mica nevointa. Nu le-am dat niciodata sa se joace, sa scrie sau sa coloreze in biserica. Am vrut sa le intiparesc ideea ca la biserica nu venim sa ne omoram timpul, ci cautam ceva mai presus de fire, nevazut si nepipait.

Ma mai rog in gand Domnului sa ii linisteasca pe cei mici, sa ii ajute in ispita copilareasca a fataielii si sa le usureze El participarea la slujba (fiindca ii cred ca pentru ei, micii, e chiar o greutate). Le mai explic in soapta ce se intampla in momentul respectiv, le mai aduc aminte sa se roage si ei, sa vorbeasca in gand cu Hristos despre nevoile si problemele lor. Nu ii tin impreuna cu alti copii ca sa nu ciripeasca in plus. Le aduc aminte ca nu trebuie sa vorbeasca, decat cel mult in soapta (nu le iese din prima, dar cu putina staruinta se formeaza un obicei). Tin cont de firea si gradul de adhd😊 al fiecaruia si le dau "fir" in mod diferit.

Cand suntem cu tati la biserica, au voie sa intre in sf altar. Sunt destul de maricei sa inteleaga si stau cat de cat cuminti, mai tin cate o lumanare, mai aduc cate o bobita de tamaie. Le tot repetam sa nu foloseasca viteza a cincea si sa nu dea difuzorul la maxim cand vorbesc 😊. Nu mancam in biserica decat la mare nevoie, si atunci doar prescura. Daca atitudinea noastra exterioara nu e destul de graitoare, le amintim ca stam in loc sfant si nu se cuvine sa ne purtam oricum.

 Trebuie sa marturisesc ca eu sunt mai meticuloasa in a ii struni decat tatal lor, care e din fire mai larg la inima decat mine si le subestimeaza capacitatea de autocontrol. Bineinteles, din aceasta pricina el (dar si pentru simplul motiv ca e tati) este personajul lor preferat din povestea familiei noastre😊

5 comments:

  1. Din această cauză ,în ultima vreme am rărit mersul la Biserică.
    Daaaar, vine primăvara :). Putem să stăm afară.

    Mamele astea rele :))).
    Așa e si la noi.
    Mai nou, Prâslea (1 an si două săpt) dc îl vede pe tati prin zonă, nu mai are nevoie de mine. Chiar mă împinge când mă apropii de ei. Mă caută doar când vrea ceva ce doar eu pot să îi dau. Atunci îl dă pe tati la o parte :)).

    ReplyDelete
  2. Am si eu 4 copii si am incercat diverse cu mersul la Biserica. M-am incapatanat sa tin copil mic pana la sfarsit...am incercat de toate. Noi suntem in Bucuresti si la noi la Biserica ca in toate bisericile din Bucuresti este f aglomerat. Desi toti oamenii din Biserica cunosc copii de mici am observat ca atunci cand incercam sa ii tin pe cei mici mai mai mult ma tulburam decat ma foloseam mergand la Biserica. Drept pentru care in timp am recurs la urmatoarea metoda: dimineata impartasim cei doi copii mai mici: 3 ani jumatate si 5 ani. Vara cei mici raman in curte cu unul din noi iar atunci cand este prea rece, iarna se intorc acasa. Celalalt parinte ramane la biserica cu ceilalalti doi mari: 13 ani si 9 ani acum. ( eu si sotul facem prin rotatie) Ei stiu randuiala si sunt de acum oarecum independenti in Biserica. In toate anotimpurile stau in Biserica. Fiecare copil a intrat in Biserica pentru a ramane la toata liutrghia cam de la 5 ani jumatate/6 ani. Deja Ioan sta in Biserica de multe ori dar sunt si zile cand vrea sa vina cu Maria acasa. Atunci cand merg la slujbele de seara ii i-au si din cei mai mici. E liniste in Biserica nu e asa multa foiala si se conformeaza chiar si cea mica. Se mai plimba prin Biserica dar nu vorbeste nu face galagie. Totusi pe ea o iau mai rar. ( se foieste cam mult si mi-e ca totusi deranjeaza) Nectarie intra in altar dar nu se aude nici musca. Nu am inteles ce zici pentru ca la noi toti copii care intra in altar se comporta precum preotii. Nu fac pic de zgmot si nici nu vorbesc tare. Nici nu se aude ca sunt copii in altar. Nu la biserica de parohie ci la cea unde avem parintele duhovnic este un parinte, tata de 5 copii mari acum si are si 5 nepoti de la unul din baieti preot acum ( au intre 8 si 2 ani)parinte care iubeste tare mult copii. Asa se face ca intra in altar cam 8 -10 baieti cu diverse varste. Dar e f liniste si copii asculta. Sunt toti imbracati cu vesminte. Mie imi place tare mult sa ii vad, parintele ii invata cu grija si e bine. Nu merg acolo duminica de duminica sa vad cum e dar cred ca e frumos.

    ReplyDelete
  3. La noi cei mari merg singuri la biserica de printr-a patra, a cincea. Cei mici raman cu mine. Tati e scos din schema, fiind la slujba.
    Ei, se mai intampla ca acesti baieti pe care tu nu ii vezi in altar (acum depinde si de marimea si arhitectura bisericii) sa se tina de glume si farse acolo, sau chiar sa se inghionteasca mai in gluma, mai in serios. Ionut chiar mi-a povestit ca s-au si batut doi dintre baietii (gimnaziu si liceu) unui parinte pentru care eu am o consideratie aparte. Vrajmasul influenteaza oamenii mai nepregatiti duhovniceste si batjocoreste prin ei tot ce inseamna sfintenie, facand sminteala.
    Copiii nu au o intelegere potrivita a lucrarilor nevazute din timpul slujbelor si cad adesea in ispita.

    ReplyDelete
  4. Acum am inteles ce zici Ecaterina. Nectarie intra de obicei in altar seara cand e singurul copil si cei doi preoti. Nectarie e de varsta lui Grigo al tău e clasa 2-a. E cel care a intrat cel mai devreme în Biserica având fratii mai mici. Cred ca inainte de 5 ani el. Da, la voi e mult mai complicat ca iese tati din schema. La noi uneori cei mici stau in biserica dar nu cu mine, cu sora mai mare de care asculta.
    Recent am fost cu cea mica la paraclis. O doamnă a avut inspirația proasta sa ii dea un scăunel. L-a foit, la mutat de m-a zăpăcit. Apoi i-a dat o bomboana si a inceput fosneala. M-au trecut toate transpiratiile.....am zis ca mai astept sa mai creasca totusi.

    ReplyDelete
  5. Multumesc ca ati impartasit cu noi aceste detalii... acum mi-e putin mai clar ce si cum sa schimb. Si eu sunt preoteasa intr-o parohie la tara, unde lumea ma asteapta sa vada la ce ora vin... Cu trei copii, o fetita de 1 an, un baiat de 4 si unul de 6. Parca cel mai greu e cu cel mare, ca de la el am pretentii, iar el are tot alte interese(am facut greseala de cand era mic sa il las sa se joace sau sa coloreze, iar acum ii scot la imprimanta planse de colorat pe teme biblice). De cate ori ii atrag atentia sa se opreasca din activitatea lui si sa se roage ca e un moment important al slujbei, se enerveaza si reactioneaza urat... undeva am, gresit si sper ca nu e tarziu sa indrept lucrurile. Am facut regula ca nu manacam nimic in biserica pana dupa ce ne impartasim, dar uneori se intorc din altar cu gura plina de prescura, sau murdari de ciocolata primita de la femei din biserica. Macar cea mica se joaca intr-un loc pana ii vine somnul si adoarme la san

    ReplyDelete