Saturday, March 2, 2019

Un subiect....

... delicat pe care parintele il abordeaza mult prea voalat comparativ cu agresiunea informationala contemporana pe aceeasi tema.
 Am auzit la un moment dat in interviu o sintagma pe cat de (auto)magulitoare pentru crestini, pe atat de falsa: "noi, crestinii, nu suntem din lume". Mai ales la capitolul reproducere sexuata gasim cele mai elocvente argumente ca ne amagim crezand asta. Indreptarele de spovedanie graiesc foarte sugestiv si cu exemple concrete ca suntem si noi din lumea asta, cu toate predispozitiile ei spre decadenta. Tindem spre dezlipirea de cele trupesti, dar putini dintre noi izbutesc sa le lase in urma.

Apoi exemplul din viata bunicilor, pururea imbracati si cu o pudoare de neconceput pentru contemporani, pare total anacronic. Din pacate nu stiu daca la capitolul gingasie reciproca stateau la fel de bine; mie mi-a ramas impresia ca erau niste oameni aspri si nu se prea indeletniceau cu subtilitatile afective.

Sa zicem ca am face efortul sa translatam asa ceva in prezent. Nici asa nu mi se pare ca am avea un model familial sanatos. Probabil sunt mult prea impregnata de duhul lumesc, dar chiar nu inteleg de ce te-ai feri sa iti privesti sotia. Ca sa cazi in fantezii cu ceea ce vezi involuntar pe strada? Nu cred ca acest artificiu ajuta in mod real castitatea legaturii. Ea izvoraste din dragostea pentru celalalt si e fundamentata pe frica de Dumnezeu.

Si sincer nu mi-ar placea sa fiu protagonista unei reprize de intimitate in stil "animal planet", in care sa nu simt ca m-a placut nimeni, nu m-a mangaiat nimeni si nu s-a bucurat nimeni de mine, ci doar si-a indeplinit o functie biologica in care eu am fost doar un recipient pentru deversat un surplus de substanta.

Cred ca e cazul ca macar duhovnicii sa admita deschis ca relatia trupeasca e o parte integranta a vietii de familie si sa repereze corect unde apar deviatii, nu sa se ascunda dupa idei de genul "noi nu suntem din lumea aceasta".

Disfunctionalitatile in viata intima apar foarte des si in cuplurile crestine. Ele sunt atat comune, de natura medical-anatomica, cat si speciale, dictate de specificul religiei pe care o practicam. Decat sa le evitam in discutii, mai bine le-am identifica si incerca o solutionare a lor.
De asemenea, pe langa cele cateva restrictii pe care invatatura bisericii le are formulate concret in canoane, s-au suprapus si propagat multe altele scornite de oameni mega-piosi care se simt datori sa faca ordine in patul conjugal al altora si care nu fac decat sa tensioneze casnicia (dadea si parintele un exemplu in acest sens).

Tare mi-as dori o disectie a acestor probleme ale intimitatii (din partea marilor duhovnici) si o eliminare a tuturor greselilor de abordare "crestineasca" a lor. Din pacate aceste discutii sunt inca un mare tabu si nu prea are lumea curaj sa le analizeze.

Sub protectia anonimatului se pot da mai usor sugestii, asa ca voua va va fi mai usor sa dati exemple de incidente ale vietii intime la care sunt supusi si crestinii. Sper ca totul se va desfasura in limitele decentei.

Pentru inceput eu am comentat sumar o idee care mi se pare cel putin ciudata, daca nu patologica, aceea de a consuma relatia trupeasca imbracat si cat mai rapid. Am punctat-o fiindca am mai intalnit persoane tributare aceleiasi gandiri: ca sa fii om duhovnicesc trebuie sa practici stilul minimalist in cele placute trupului. Eu as zice ca mai bine renunti de tot, decat sa savarsesti ceva atat de umilitor pentru cea pe care zici ca o iubesti.

20 comments:

  1. Total de acord cu ultimul paragraf. Nu doar că ar fi umilitor, dar foarte probabil și mult mai dureros (fizic, dar și emoțional).

    ReplyDelete
  2. Citisem - nu mai știu sigur dacă la Filotheos Faros care este preot celib și psiholog sau la altă personalitate duhovnicească contemporană- că tocmai plăcerea împreunării soților, adică propriu-zis orgasmul, este o pregustare a bucuriei la altă treaptă, din perspectivă duhovnicească, a unirii sufletului cu Dumnezeu.
    Și părintele Nicolae Tănase critică în cartea (conferințe) "Soțul ideal, soția ideală" faptul că ne ascundem pudici, iubindu-ne pe jumătate, în grabă, de parcă am fura ceva de la cineva și ne temem să nu fim prinși...
    Este nevoie de mai multă profunzime și de cunoaștere de sine ca să ne schimbăm punctul de vedere excesiv de habotnic în privința relațiilor trupești în cadrul căsătoriei.

    Andreea
    Andreea

    ReplyDelete
    Replies
    1. De parca sfintii din calendar care au zamislit copii cativa ani apoi au trait in curatie nu s-au iubit curat. Eu o vad ca o etapa in viata omului, nu impartasesc punctul de vedere expus mai sus cu pregustarea raiului. O vad ca e etapa in cadrul casatoriei cu precizarea ca e nevoie de 2 ca sa vada, simta si procedeze in consecinta pentru a fi doar o etapa. Altfel, relatiile trupesti raman toata casatoria, nu trebuie nici sa le coboram, sa le blamam dar nici sa le comparam cu pregustarea raiului. Cred insa sincer, ca cei care traiesc la un moment dat in curatie si credinta in casatorie ajung la un nivel de iubire pe care noi cei ce ramanem cu relatiile trupesti nu il vom cunoaste. Tot ce am zis e doar parerea mea personala, nu am discutat cu nimeni acest subiect si nici nu prea am citit pe aceasta tema. Cine stie mai mult din carti sa zica eu zic doar din perceptia mea.

      Delete
  3. Nu stiu si imi e frica sa confirm chestiuni cu impact dogmatic. Cert e ca habotnicia dauneaza.

    ReplyDelete
  4. https://www.youtube.com/watch?v=OkTbMtlRYDE - parte de cateheza nu stiu exact la ce minut incepe....vorbeste si despre acest aspect.

    ReplyDelete
  5. cateheza incepe la minutul 55 cand incepe sa vorbeasca parintele

    ReplyDelete
  6. Am ascultat pana la 1h si 31 min. Parintele are o dictie si un ritm al vorbirii destul de obositoare. Am prins fragmentul despre pudoare. Discutabil. Pruncii chiar nu au aceasta pudoare. Nu stiu cati a vazut parintele in actiune, dar orice mama poate confirma. Ei nu au probleme in a sta neacoperiti in public, tocmai pentru nevinovatia mintii lor.
    Este literatura cu specific ascetic, total nepotrivita pentru a fi sursa de inspiratie in relatia intima sot-sotie. Daca e sa gasim exemple de asceti care umblau goi, primii imi vin in minte cuviosii Petru si Onufrie precum si sf Maria Egipteanca. Ei sunt reprezentati asa chiar si in icoane. Nu goliciunea in sine e urata inaintea lui Dumnezeu, ci faptul ca ea e pentru multi o pista spre desfranare. Ori este exculs ca intre sot si sotie aceasta goliciune in momentul impreunarii sa fie o bresa pentru pacatul desfranarii. Ea are aceasta valenta numai pentru oamenii care considera apropierile trupesti intre soti ca fiind pacatoase (mentalitate condamnata de parintii bisericesti)

    ReplyDelete
  7. Părintele e un mare ascet de aceea nu prea are suflu. Cateheza se face pe opera Sf Grigorie Palama, a vb întâmplător putin si despre relațiile trupești.Pruncii sunt nevinovati dar tinerii nu stiu daca toti au pudoare. Personal am luptat cu roseata din obraji multi ani, am luptat sa "scap" de această pudoare. Nu am văzut filmulețul de mai sus încă. Nu prea ma pasionează subiectul sa zic asa nici nu vad rostul unui îndreptar, acolo e o taină si doar soții impreuna pot decide.

    ReplyDelete
  8. Nici eu nu cred ca e nevoie de indreptar, desi uite ca unii propun tipare si pentru asa ceva. Iti spun ca se gasesc destui care sa ii ia in seama .

    ReplyDelete
  9. canalul pe ytb unde posteaza un fiu duhovnicesc ca pr nu intra pe net : https://www.youtube.com/channel/UCd_mx2mXcNfvltAcGxbSrlg
    părintele este profesor conferențiar univ dr si in opinia mea un părinte de care vom mai auzi.

    ReplyDelete
  10. a e dupa cat ai ascultat tu ce am vrut eu sa auzi. după minutul 1.31 adica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mai ascult, cu siguranta. Dar fragmentat, fiindca nu e o cateheza care "curge" ci are un anumit ritm care mie imi pare greoi. Mi s-a parut interesanta ideea cu modelarea adn-ului dupa suflet, a.i. sa rezulte un corp de care sufletul sa se poata folosi spre lucrarea mantuirii. A nu se intelege ca o preexistenta a sufletului, ci mai degraba ca o compatibilitate realizata de Dumnezeu intre suflet si calitatile sau "defectele" (care ne sunt si ele de folos cumva) trupului.

      Delete
    2. Eu mereu m-am gândit că pr Petre e un părinte care ti-ar place. E un om care trăiește ortodoxia nu doar o predică.

      Delete
    3. si eu tot fragmentat ascult din lipsa de timp. la cateheza nu pot ajunge ca tine mult si cei mici ma vor acasa. doar dupa sf maslu, vrcernie si paraclis prin predicile in direct. desigur si sf spovedanie.

      Delete
    4. de la minutul 1 h.52 as fi vrut eu sa asculti...la partea asta m-am referit ca se potriveste cu subiectul postat.

      Delete
  11. a in ultimile 10 min cred zice femeile trebuie sa poarte capul acoperit fara sa se vada părul asa cum porți tu.

    ReplyDelete
  12. tot ce pot sa zic pe subiect e ca linia între firesc si nefiresc in tel trupești e uneori extrem de fină. fara luare aminte chiar si creștinii cei mai ravnitori pot aluneca in nefiresc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, dar trebuie inteles ca nefirescul se manifesta atat ca ispita de stanga cat si de dreapta.

      Delete
    2. Aici nu am înțeles, dacă poți dezvolta ca sa nu raspund greșit.

      Delete
  13. Nu vreau spre lauda sa ti-o spun, insa asa ma bucura discernamantul de care dai dovada...

    ReplyDelete