Wednesday, February 12, 2020

Un fenomen...

... prin care narcisistul isi distruge victima este "tehnica dublei legaturi". Am vrut neaparat sa scriu despre asta fiindca am fost si sunt o sustinatoare a mamelor care raman acasa pentru a fi prezente langa copii si a se ocupa personal de bunul mers al lucrurilor in caminul lor. Exista insa, in afara impedimentelor de alta natura, o capcana pe care nu am detaliat-o si anume atitudinea unui sot narcisist fata de acest tip de decizie.
Tehnica legarii duble este exercitata pe toate planurile existentei, dar voi insista cu exemplificarea pe cel financiar, fiindca am fost martora unui caz concret dezvoltat dupa acest tipar.
Victima N se simte debusolata de aceasta tehnica, ca si cum ar fi fost complet dizolvata, ca un mormant a ceea ce a fost candva. Simte un gol interior fiindca ceea ce era odata nu mai face parte din fiinta ei.
Totul consta in reactia negativa la tot ceea ce intreprinde victima: si daca face un lucru si daca nu il face va fi apostrofata cu aceeasi intensitate. Fiindca de obicei N au tendinta de a se atasa de oameni care au nevoie de validare din exterior si fac orice ca sa ii multumeasca pe apropiati, ii vor extenua pe acestia prin critici continue. Atacurile N vizeaza actiunile partenerilor in plan financiar, social, fizic, emotional si ca dezvoltare personala.

N exprima (direct sau indirect) ca nu ar trebui sa te centrezi pe cariera, formuleaza dorinta (si actioneaza in consecinta) de a avea o familie mare, cu multi copii de cresterea carora sa te ocupi indeaproape, sa ai grija de caminul vostru cu tot ce presupune aceasta, sa fii acasa pentru a putea intretine o atmosfera familiala calda, echilibrata si sa ai timp pentru formarea copiilor in sensul principiilor voastre comune de viata. Foarte frumos pana aici, dar povestea continua: tu faci asta intocmai, fiindca iti doresti sa traiti in buna intelegere, dar deodata N se intoarce la 180 ° si incepe sa reproseze incredibil: "Stii ceva? Tu chiar nu ajuti cu nimic la venitul acestei familii! Te invarti degeaba pe aici prin casa. Copiii sunt niste lenesi fiindca te au pe tine la dispozitie toata ziua. Nu esti decat o povara. Ma lasi numai pe mine sa ma zbat cu datoriile si nu mai pot suporta asta."
Toate aceste vorbe dor si te fac sa te simti prost asa ca incepi sa cauti de lucru ca sa fie toata lumea multumita. Brusc, N comenteaza ca" nu e ok ce se intampla, te-ai maritat cu serviciul, casa nu e in randuiala fiindca lipsesti mult, copiii astia parca sunt ai nimanui, trebuie sa iti platesti o bona si eu nu te ajut, eu nu am chef sa fiu si mama si tata, nu mai ai timp pentru noi ca altadata, mereu esti obosita" etc.
Deci oricum o dai nu iese bine...
Actioneaza doar bazat pe o motivatie profunda care tine de tine, de relatia ta cu Dumnezeu si de ceea ce crezi ca este cu adevărat  bine pentru familia ta si imunizeaza-te la comentariile instabile ale N.

3 comments:

  1. Deși comentariile la postarile tale despre narcisisti au stârnit mai putine comentarii decât cele despre creșterea copiilor, sunt sigura ca ai facut bine multor ființe aflate în relații strânse de viata cu persoane de tip N. Si daca ar fi fost sa fi scris doar pentru mine si tot ar fi meritat efortul tau, pentru care iti multumesc!
    Nu se aplica intru totul tiparul N persoanelor de acest fel din viata mea, câteodată mi se pare ca si eu am ajuns sa am reacții de tip N de-a lungul timpului. De asemenea, comportamentul gray stone mi l-am însușit fără a fi citit despre el, ci instinctiv, ca forma de autoapărare. Fiind o mama care a renunțat la cariera - una cu totul extraordinara, de altfel,- pentru a ma dedica familiei, am ajuns a ma regăsi în ambele ipostaze dureroase: însingurarea dublată de gray stone si invinovatirea pentru contribuția financiară minimală la bugetul familiei, deși reproșurile nu sunt niciodată pe fata, ci sub forma unei griji cam exagerate a N pentru cheltuieli si viitor.
    Încă nu am gasit raspunsul la cum găsim starea de bine cu noi înșine cand noi nu ne suntem autosufienti, cand sintitm totuși nevoia unei validari ca mame si soții care sa vina înainte de marea trecere...

    ReplyDelete
  2. Nu conteaza popularitatea. Daca stiu ca am facut un bine cuiva, ca l-am ajutat sa inteleaga ce se petrece cu viata lui, am o maaare bucurie sufleteasca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa va dea Dumnezeu sanatate! Ader la comentariul de mai sus! Maria

      Delete