Tuesday, March 1, 2011

Iaurt

           Am descoperit la Real un iaurt cu care pot face o cantitate mare de iaurt în casă, pentru că într-adevăr conţine fermentul viu. Am mai încercat cu iaurţele de la alte firme, dar nu ieşeau aşa gustoase. Cum procedez: încălzesc laptele (fiert dinainte), adaug maiaua (pe care o subţiez cu câteva linguri de lapte ca să se omogenizeze mai uşor), apoi introdu vasul cu lapte şi maia în cuptorul încălzit şi las câteva ore. Verific periodic şi când s-a întărit îl scot la rece pe balcon, nu îl ţin în casă. Cam ambiguu prezentat, dar în mare aşa se obţine.  Din acest iaurt fiert la foc mic tot în cuptor se obţine o urdă delicioasă, foarte fină,cremoasă, nu cauciucată ca aceea din lapte dulce.

9 comments:

  1. Poti sa dai mai multe detalii?

    ReplyDelete
  2. Intreabă detaliat şi încerc să răspund. Nu am o experienţă prea bogată, în ultimul timp nu prea am mai făcut iaurt.

    ReplyDelete
  3. 1- iaurtul despre care vorbesti este Muller? Nu se vede clar
    2- ce este maiaua? eu inteleg ca este iaurtul amestecat cu putin lapte.
    3- ai folosit iaurtul din comert doar pentru primul iaurt si pentru urmatoarele ai pastrat putin din cel facut de tine?

    Multumesc

    ReplyDelete
  4. 1-da, 2-da, 3-am păstrat în frigider din cel făcut de mine.

    ReplyDelete
  5. Multumesc, ne punem pe treaba. Lu' mama ii place foarte tare iaurtul.

    ReplyDelete
  6. Buna ziua! Nu stiu daca mai pot intreba ceva la o postare asa veche, dar incerc pt ca ma intereseaza tare sa fac iaur si urda pt fetita mea: 1. Care sunt proportiile intre maia si lapte. 2. Cuptorul incalzit ramane cald doar putin timp, restul orelor e ca si cabd ar sta la temp camerei, corect? 3. Ref la urda, cum imi dau seama ca este gata, dupa textura?
    Multumesc frumos!

    ReplyDelete
  7. la o oala de 4 l, cam 125 g maia (atat are paharelul respectiv)
    da, dar laptele ramane cald cateva ore bune. Alte femei invelesc oala ca sa se mentina calda.
    vad ca am scris fiert. De fapt nu il clocotesc efectiv, ci cand se incinge incepe sa se coaguleze. Tot arunc zerul si in final ramane acea urda. Se poate si astepta ca laptele o zi- doua la temp camerei si se ridica deasupra singura urda, separandu-se de zer.
    Tot lucrand cu ele incepi sa le simti cum si cat trebuie lasate.

    ReplyDelete
  8. eu folosesc drept 'maia' ceva din iaurtul meu anterior, dar la primul nu am pus maia, am suficiente bacterii lactobacile in casa asa ca s-a acrit de la sine.
    Si eu tin oala la cald (invelita/acoperita), sa fie laptele cat mai mult cald, sa se faca iaurt cat mai repede - ce a mai funtionat: bagat in cuptorul incins dupa ce am gatit ceva - ca ramane caldura acolo inca 30 min.

    Urda nu am mai facut de mult timp - mersi de idee.

    ReplyDelete