Wednesday, April 29, 2020

Tipul...

... de familie in care traiesc nu reprezinta o majoritate in Romania: ambii parinti studii superioare, mama casnica, 5 copii de varsta scolara, cu acces la internet si smartphone fiecare. Poate experienta mea nu este semnificativa pentru a schimba ceva la nivel national, dar vreau sa marturisesc in scris ca am fost multumita de felul in care cadrele didactice ale copiilor mei s-au raportat la procesul de invatamant in perioada acestei pandemii.

De multa vreme visam la homeschooling, dar mereu am simtit ca impediment timpul pe care ar fi trebuit sa il aloc fiecarui copil in parte pentru a face fata programelor fiecarei clase. Aceasta scoala on-line reprezinta cea mai apropiata de HS varianta de invatare si mi-as dori ca cineva din structurile de conducere sa gandeasca o modalitate prin care doritorii sa poata opta pentru scoala la distanta.

Avantajele interactiunii on-line cu scoala, asa cum le percep eu, luand pulsul din interiorul scurtei noastre perioade de practica:

-Exista mai mult timp disponibil decat inainte, fiindca scoala nu reprezenta numai orele de curs, ci si pregatirea pentru plecare (ghiozdan, spalat, imbrat) si drumul pana la scoala si inapoi. Acum totul se rezuma la esential si este foarte bine.
-Se face economie de bani (pe haine speciale pt scoala, pe benzina, pe pachetele cu gustari)
-Stresul interacțiunilor sociale in cadrul scolii (cu colegi sau cadre didactice) este aproape inexistent. Copiii nu sunt obligati sa stea ore in sir in prezenta persoanelor cu care nu au afinitati.
- Invatarea se face intr-o maniera mai relaxata:se poate sta in orice pozitie, se poate manca sau bea un pahar cu apa oricand, se poate merge la toaleta fara sa anunti ca la scoala toata clasa cand ai niste nevoi fiziologice.
-Se poate asculta materia predata si afara, la soare, luand notite pe o banca sau chiar in timpul plimbarii, in functie de gradul de dificultate si de complexitatea informatiilor expuse
- Scade foarte mult influemta negativa venita din partea colegilor, care nu e deloc de neglijat (cine a incercat sa formeze duhovniceste copiii si a fost atent la intinarea lor stie ce spun)
-Acasa exista avantajul ca poate sta cineva (un parinte, frate mai mare) langa copil si ii poate lamuri in plus in momentul predarii lucruri pe care el nu le intelege in ritm cu ceilalti.

Cam atat am observat eu la noi acasa, si am constatat ca ma situez in opozitie cu tot ce gasesc punctat pe fb la alte mamici disperate de dificultatea scolii online.
Mai este careva incantata de ideea incetatenirii predarii virtuale ca alternativa la sistemul clasic?

21 comments:

  1. Da. Băiatul meu (a cincea) e mult mai liniștit și mai bucuros asa. Sincer și eu. Problema e ca soțul meu și cu mine suntem profesori amândoi și am fost nonstop prinși cu predarul online, iar asta a lăsat insuficient timp pentru a ne ocupa si de băiatul nostru. Eu zic ca asta mai ales pentru ca a luat timp pana sa ne obișnuim cu noul sistem și pana sa ne organizam. Dacă intram într-o rutina însă, sunt și eu de acord ca se economisește mult timp. Familia noastră nu s-a bucurat de atâta timp petrecut împreună de ani și ani. Probabil niciodată. Eu și soțul meu lucram la universitate, ceea ce presupunea un orar aglomerat (cursuri pe tot parcursul zilei), călătorii, conferințe, proiecte de cercetare. Eram toți trei hartuiti efectiv.
    Ma gândeam chiar la o varianta combinata (blended learning). Adica sa rămână și întâlniri fata în fata, însă nu zilnic și doar sa zicem 2,3 ore. Și acelea gândite foarte bine. Nu cu ore clasice în clasa. Sunt soluții destule dacă se vrea. Ar economisi și școală bani și ar avea rezultate mai bune. Și poate s-ar mai întâmplă ceva. Copiii sunt obosiți și de motivați în sistemul clasic. Este subapreciata odihna, liniștea, timpul în familie in aceasta societate. Un om normal nu poate funcționa fără ele. Informația predata trebuie sa se așeze. E nevoie de timp sa fie procesata. Creierul descoperă mereu zone în care o poate aplica. Dacă îl bombardezi fara încetare cu informații, cum te aștepți sa fii eficient?

    ReplyDelete
    Replies
    1. foarte adevarat, exact asta cred si eu.As prefera un sistem de blended learning decat toata ziua fugariti pe drumuri

      Delete
  2. Ai punctat foarte bine, Ecaterina.
    Singura problemă în cazul familiilor cu mulți copii ar fi numărul insuficient de device uri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Este foarte important si numarul camerelor în care sa se izoleze fiecare scolar pentru a comunica in liniste si pentru a se putea concentra exclusiv la ceea ce se discuta în clasa virtuala live...

      Delete
    2. Noi am incercat sa "indulcim" situația folosind casti. Eca s-a instalat pe balcon...

      Delete
  3. Nu esti realista. Si cei care nu au cu cine lasa copiii,ce fac? Devin toti casnici? In plus,cu statul mult in fata device urilor,cum rezolvam problema? Esti pe o pista falsa,din pacate...bine ca nu se aplica. Sau iti urez succes cu viitorii pitici sa faca scoala asa.

    ReplyDelete
  4. Nu esti realista. Si cei care nu au cu cine lasa copiii,ce fac? Devin toti casnici? In plus,cu statul mult in fata device urilor,cum rezolvam problema? Esti pe o pista falsa,din pacate...bine ca nu se aplica. Sau iti urez succes cu viitorii pitici sa faca scoala asa.

    ReplyDelete
  5. Eu sunt foarte realista. Tu nu esti atenta ce scriu: nu doresc o uniformizare a abordarii in stilul care ma avantajeaza pe mine, ci doar crearea premiselor legale pentru formarea culoar pentru cei atipici ca mine (fiindca stiu ca nu sunt singura de genul).

    ReplyDelete
  6. Pentru mine, acum, nu e o solutie; copiii sunt prea mici sa-i las singuri pe laptop (clasa a 2.a si grupa mare la gradinita) intrucat noi, parintii, nu lucram de acasa; in plus, din comoditatea casei, scolarul meu abia se urneste la lectiile scrise, ii lipseste motivatia pe care o are la scoala; nici de intalnirile pe video nu e incantat, e harmalaie mare... singurul lucru care da randament live, pe video, e antrenamentul de karate; pe de alta parte, timpul petrecut in fata ecranului e destul de mare la varsta asta... la clasele mai mari, cum e cazul dvs., poate fi o solutie buna, atata timp cat si copiii raman motivati si constienti de datoria lor, chiar daca nu merg, fizic, la scoala.

    ReplyDelete
  7. Eu observ că profesorii incearca online- mult mai greu si mai fara sorti de izbanda decat intr-o clasa fizica - sa capteze atentia elevilor; copiii mei nu sunt deloc motivati pentru acumularea de noi cunostinte în acest mod, și nici de facut teme... Mutarea clasei fizice in apartamentul profesorului este pentru unii atractivă, iar pentru alții plictisitoare, complet neatrăgătoare. Copilul care a trecut de clasa a IV-a (cu ușurință) ar fi capabil să urmărească singur lecțiile din manuale, să conspecteze, să parcurgă și să rezolve cerințele de acolo. Dar manualele au fost date la o parte cu totul în această perioadă... Pentru noi cărțile, ca suport educativ, sunt foarte importante, iar toate jocurile virtuale de ”fixare a cunoștințelor” mi se par foarte stresante, prea agitatoare, obositoare, mai mult dăunătoare decât folositoare.
    În situația actuală, cu cei din școala primară este nevoie de timp, dispoziție și răbdare, fiindcă trebuie să fim mijlocitori între ei și învățător, iar adesea să fim mai mult învățător decât mijlocitor. Unde sunt frați mai mari (de cel puțin 14 ani), într-adevăr, se simplifică situația, însă dacă trebuie să împaci într-un apartament de maxim 3 camere 3 copii școliți online în același timp și încă doi preșcolari plini de energie ce nu pot fi ținuți legați de mâini, de picioare și la gură în bucătărie/baie timp de 3 ore zilnic... Este complicat și de nedorit. Mie mi-e dor de normalitate. Stăm la 5 minute de școală, iar frecventarea școlii era o activitate plăcută copiilor și o ușurare a situației mele, având în vedere că lucrez de acasă. Am trecut oficial prin experiența de homeschooling, dar am renunțat odată cu nasterea celui de-al patrulea copil. Din perspectiva mea optiunea homeschooling-ului nu este de dorit :-D

    ReplyDelete
  8. Grigo cls III isi face temele de buna voie. Cand are dificultati il ajut.
    In timp ce el are scoala, lamga el sta Ghe (5ani) care deseneaza sau coloreaza la birouasul lui. Uneori mai intra si cea mica in camera.

    ReplyDelete
  9. Nu stiu cum as raspunde daca nu as fi fost prinsa in toata aceasta perioaa cu o bebelusa nou-nascuta, in plus fata de scolari si prescolar.

    Adaugand la toata situatia si ceva mici probleme de sanatate ale celei mici si ore nesfarsite petrecute la alaptat, cu necesitatea pastrarii unei linisti perfecte (altfel nu mananca), toata situatia a fost de-a dreptul de plans. Si asta am facut pentru a exterioriza toata neputinta resimtita: am incheiat fiecare zi cu o portie buna de plans.

    Copiii sunt toti pana in 10 ani, asa ca isi aduc aportul cu multa stangacie la treburile casei (desi vointa nu le lipseste), sotul munceste toata ziua si uneori si jumatate de noapte, desi este fizic in casa. Scolarii au impartit un laptop, s-au asteptat unul pe altul, au intervenit si usoare invidii, caci una dintre invatatoare, mai tanara si mai priceputa dpdv digital, a realizat materiale mai atractive, in timp ce cealalta (desi un cadru didactic dedicat si cu multa experienta) doar trimitea fise redactate de dumneaei de mana spre a fi copiate si rezolvate in caiet - destul de anost pentru o scolarita de clasa I.

    Scoala noastra a optat pentru a nu supune elevii ciclului primar la intalnirile de tip video-conferinta, considerandu-i prea mici pentru asa ceva. Asa ca toata comunicarea dintre elevi si invatatoare s-a realizat prin mine. Am printat zilnic fise, i-am sustinut in parcurgerea prezentarilor Power-Point cu tematici noi, am corectat impreuna temele inainte de a le fotografia si trimite cadrelor didactice. Apoi le-am transmis copiilor feed-back-ul de la doamnele invatatoare. La engleza s-a lucrat foarte putin, asa ca am suplimentat eu cu ceva materiale Cambridge si cu platforma Rosetta Stone. Pentru Scoala de Muzica a trebuit sa intermediez intrevederile pe Skype/Whatsapp, sa realizez filmulete cu ei cantand, sa le trimit si, din nou, sa le transmit feed-back-ul profesorilor.

    Intre timp, am incercat sa mentin un ritm de lucru si cu prescolarul care nu a fost niciodata inscris la gradinita. Am mesterit cate ceva dn hartie/carton, am mai invatat cate o litera din alfabet sau am facut (mai ales!!) tot felul de activitati practice in casa si prin gradina (paine, gogosi, curatenie, rasaduri etc.).

    As fi de acord daca s-ar reglementa acest tip de scoala, m-am bucurat sa ii vad asimiland in 3 minute notiuni pentru care la scoala se insista cate o ora sau doua, mi-am dat seama cat timp am economisit, insa in aceasta etapa a vietii noastre de familie as avea nevoie de un mic ajutor, de inca un adult in casa, asa simt. Daca trag linie, marele castig a fost ca, avand un nou-nascut in casa, toata lumea l-a putut pupaci in voie, nu a mai fost acea teama ca cei mari ar putea "aduce ceva" de la scoala, grija uniformelor de spalat/calcat, drumurile nesfarsite. Un mare plus a fost timpul pentru mai multe povesti citite. Am cumparat multe carti in aceasta perioada, dar am apucat sa le citesc numai lor, mie mai putin.

    Lor le este dor de clasa si de doamnele invatatoare, sunt copii deosebiti in clase si doamne apropiate de ei sufleteste, cu o viata activa in Biserica. Ne-ar placea tuturor o "scoala acasa", dar nu stiu cum am putea suplini dorul acesta.

    Nu au primit teme de Bunavestire, de Izvorul Tamaduirii, de Sf. Gheorghe, am avut ragaz pentru mai multa rugaciune comuna.

    Daca trag linie, experienta a fost cu potential pozitiv, cu deschidere spre un nou tip de educatie, dar a fost, in multe privinte, si apasatoare pentru noi, ca familie. Daca as putea alege, as opta tot petru versiunea de blended learning, o vad mai echilibrata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inteleg ca Grigorie are smartphone. Si Petru e cls a 3-a. Cum și când ați hotărât să îi luati telefon? Poate aveti o abordare din care să ne inspiram. Noua încă nu ni s-a parut ca are nevoie.

      Delete
    2. Are o tableta care pana in prezent nu a fost a lui, ci a tuturor. Smartphone in cls 7-8 le-am dat.

      Delete
  10. Noua ni se trimit fise de lucru pe Care eu le scot la imprimanta si elle le lucreaza, carti de citit cu chestionare dupa( structurate pe capitole) . Daca avem nelamuriri , facem o poza si o trimitem pe mail profesorului sa ne lamureasca. Nu a u un program fix,fetele lucreaza ori dimineata, ori dupa amiaza si este doar matérie care au vazut o deja, nu lucruri noi. Poate e mai simplu asa decat online...acum e drept eu am doar fetele in casa a cincea, respectiv a treia, ceilalti doi nu sunt la scoala, déci este mult mai usor.

    ReplyDelete
  11. Pe mine ma deranjează cum comunica învățătoarele ceea ce au de făcut copiii!
    De exemplu ma enervează ca tot trimit fise de lucru pozate, fise care sunt strâmbe și întunecate, ei bine acest lucru îmi mănâncă timp, sa întru sa editez și sa dac cât de cât pagina sau paginile respective lizibile! Am cerut ca îmi trimita pe email din portofoliul prof, dar cică nu sunt publice!

    Nu sunt pregătiți cu materiale și nici cu alte resurse majoritatea dascălilor pt școală de acasă, părerea mea!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noi nu am avut nimic de scos la imprimanta. Au primit fise, dar le-au rezolvat in scris de mana.
      Doar Iuliana si-a scos un niste cursuri asa.

      Delete
    2. Noi pe lângă exercițiile din manuale și caiete speciale, mai primim și alte foi!
      Deja pe săptămâna viitoare terminam un cartuș de toner. 😆

      Delete
    3. Noi am terminat déjà 😀

      Delete
  12. Mie mi se pare foarte obositor in perioada asta. Mai ales cu copiii din clasele mai mici. Ei au telefoane vechi, cu butoane, nu au adrese de email, asa ca toate mesajele, toate temele, ajung la mine. Si eu trebuie sa urmaresc si whatsapp, si adservio si classroom, pentru fiecare. Am de citit sute de mesaje si pentru ei, si pentru mine, sa distribui temele la copii, sa incarc temele rezolvate pe platforme, pe langa sarcinile mele de serviciu, ale sotului, care nu se descurcă pe calculator, si treburile obișnuite ale casei (la tara, cu animale si gradina) pentru o familie de 9 persoane. Si sa repartizez dispozitivele e o provocare, am si cate 3 copii live in acelasi timp, plus cei care au nevoie de calculator ca sa faca teme in format electronic. Cei mari se descurcă singuri, doar cer calculator cand au treaba, dar asta se intampla foarte frecvent ( parca lucreaza mai mult decat la scoala) si acasa fiind, au mai putin timp liber decat mergand la scoala. Oricum, e bine ca suntem la casa, avem unde sa zburde copiii la aer, la soare, nu pierd timp sa-i scot eu afara.
    Adriana

    ReplyDelete