Wednesday, February 4, 2015

Mai spre nord

Tributara fiind conceptiilor autohtone despre protejarea excesiva de frig a copiilor am avut de suferit de pe urma claustrarii in apartament cateva luni bune pe an alaturi de bebelusi. Fiindca ma preocupa ideea importantei iesirilor in aer liber impreuna cu copiii in anotimpul rece m-am simtit inspirata de stilul de viata al nordicilor. De curand am avut bucuria sa cunosc on-line pe cineva care locuieste acolo (ceea ce face relatarea ei mult mai credibila) si am indraznit sa o rog sa ne scrie cateva randuri pe tema asta. A fost tare draguta si mi-a trimis un mail pe care il voi reda mai jos. Multumim!

ACTIVITATI IEFTINE SI OBISNUITE IN TARILE NORDICE

In primul rand, eu stau in Belgia. Nu e tara nordica, e la marea Nordului: iarna sunt 0 gr, vara 15-20 gr, 200zile pe an innorat, peste 100 zile cu ploaie (de obicei mocaneasca dar vin si averse, 10-20 zile pe an cu vant de 40-50km/h). Fie vara fie iarna, scolile scot copiii jumatate de ora la 10:00 afara, si 1 ora dupa masa de pranz. Au si o parte acoperita, dar tot ies. Timpul asta se face pt a se aerisi clasele.  Dupa 3 jumate, cand se termina activitatile, deseori raman numai afara (vara) sau afara + interior dupa ce se insereaza (iarna). 

De ce e nevoie de iesit afara? aici se intuneca repede, fiind mai la nord decat Dorohoiul (bine, si verile avem mai multa lumina :) ). Noiembrie, decembrie ianuarie si ceva febr. este lumina intre  08:30 si 16:00. Mai la nord e si mai putin, o parte a  Finlandei vede lumina doar 2-3 ore pe zi. Ce probleme dau? probleme cu ochii de la lumina artificiala, dar si lipsa de vit. D este strans legata de oboseala, imunitate, si mai ales energie jos si moralul si mai jos. Asa ca recomandarea medicala e sa profite de cele 2-3 ore de iesit afara si sa alerge. 
Sunt medici care suplimenteaza vitamina D, sunt 2 pareri contrare aici, dar tot mai multi sunt constienti ca suplimentul chimic nu ajunge. In tarile nordice se consuma mult peste, gras, animale marine. Daca acum sute de ani perioada de iarna era folosita de oameni pt o hibernare aparenta si odihna, astazi trebuie sa fim la fel de activi (profesional / intelectual) fie vara fie iarna, asa ca lipsa de soare o resimtim.

  
Activitati afara: Scoala catolica unde e fiica mea ii duce la biserica. Ce daca ploua, toti merg la biserica, pe jos. Alte activitati de examinat melci/iarba/muguri de copac/promenada in cartier etc, daca ploua vin cu cizme de cauciuc si pelerine cu gluga (aici sunt o necesitate, umbrelele se rup repede la vant). De la 8 ani au tabara de ski 1 saptamana in februarie, in aprilie tabara la mare, vara tabara la tara (cu clasa). Singurii care se vaita de asa ceva sunt... da, mamele romance. Copiii iau telefoane in tabara, se pun poze si informatii pe site-ul intern al scolii in fiecare seara. 

La crese e ceva obisnuit sa doarma cu geamul putin deschis. Temperatura de 16-18 gr in dormitor e suficienta. In Olanda la unele crese ii lasa sa doarma pe o ..veranda, inveliti in saci speciali / blana de oi. Daca scade sub 0gr ii iau inauntru.

Tarile nordice au f. multe activitati afara. In fiecare zi plec impreuna cu un finlandez si am mai discutat ocazional cu un norvegian. Au 2 sapt  tabere iarna de  ...ski, apoi ora de patinaj (zilnic), piscina saptamanal, toate se incep de la 2,5 - 4 ani.  Dar la piscina mi se face mila de ei, ii vad cu pielea vanata clantzanind si sarind fericiti in apa....

Copiii aici sunt ... foarte golas imbracati. La 5 gr copii/mame in sandale - e prea mult pt mine, pantaloni 3/4 si sosete dar se vad copanele goale in carut. Caciuli sunt f. rar, pt bebelusi se gasesc niste fesuri si cam atat, caciuli cu urechi numai rusii si romanii au. Azi desi erau -2 gr dim. jumatate din copii de gradinita/clase primare erau cu gluga in cap si atat.

Un lucru care imi place este ca nu ies cu mancare/jucarii in parc. Astfel, fetita mea care e o pofticioasa nu se va lovi de tentatiile altora. Uimitor pt mine, copilul considerat de pediatru in Bucuresti pe curba fix sub media greutatii aici e pe curba de deasupra mediei. Difera curbele de greutate intre tari????
Un lucru trist: alaptat putin. Fata mea a fost alaptata pana la 8 luni juma (si as fi alaptat mai mult daca aveam cu ce) aici insa 2 luni este un record. 

Cea mai mare invidie o am la adresa suedezilor si finlandezilor. Concediu de maternitate este de 3 ani, platit la 80-90% din salariu, unul din parinti poate opta sa stea, pot opta sa stea 1 an, apoi sa ia periodic 2luni concediu cate unu din parinti. Astfel parintii cu 3 copii pot avea posibilitatea sa isi pastreze serviciul, dar si sa fie unul din parinti 4-6 luni in concedii pe an cu copiii undeva pana la varsta de 7-10 ani. 
In plus, scoala finlandeza (nu stiu sigur de cea suedeza) este concentrata pe lucru in echipa. Au proiecte de mici: ies la dezapezit, construiesc iglu din zapada etc  - profita de orice ce se poate face la pranz in cele cateva ore de lumina , dar si gatesc impreuna, deseneaza impreuna, citesc impreuna, pregatesc planse si machete impreuna, fac prezentari in fiecare saptamana/luna de 2-3 minute. Dupa o varsta (o data mi-a zis Ilke ca la 6 ani alta data la 8 ani, e posibil sa inteleg eu gresit) incep sa raspunda si la intrebari in fata clasei.  Asta ii motiveaza pe copii sa citeasca, sa studieze, sa cerceteze si sa inteleaga.

O alta activitate extraordinara este mini biblioteca clasei. La 1 sept. ducem cate o carte care ii place copilului, scoala ii pune coperta de plastic si eticheta. In fiecare sapt. copilul isi alege o carte. Deseori nu ne place, dar multe sunt nemaipomenite. Astfel ca si copiii saraci din clasa invata sa citeasca. Acum am triat jucarii de acasa si carti si ducem la clasele mai mici - un lucru frumos din partea multor familii cu situatie bune.
A, si de la impozit pot deduce 50% din donatiile care le fac la scoala. Scoala e una saraca (nu are termopane, nu are calculatoare, nu are proiectoare) dar cu donatii si colecte de bani au reusit sa schimbe niste banci de la cei mici.

O idee din amintirile mele: in copilarie/ in bucuresti mai ieseam la dezapezit. In bucuresti mai rar ca nu erau asa zapezi ca in nordul Moldovei. Acum mai mergem la plimbare sa hranim pasarelele. Si sambata si duminica.   

5 comments:

  1. Ma simt nevoita sa fac mici precizari, pentru ca a fost pomenita Suedia, eu locuind in aceasta tara.
    Este adevarat ca aici copiii ies foarte mult afara, mai ales la gradinita, dar si scoala (cu ingradirile firesti cerute de orele de instruire), dar nu oricum. Ies intotdeauna foarte bine echipati: iarna cu combinezoane vatuite, ghete, manusi toata impermeabile, caciuli (e drept, n-am vazut nicicand vreun copil cu fular la gura). Eventual, daca vremea e mai umeda cu pantaloni de cauciuc peste toate astea. Nu o data a venit baiatul mijolciu de la gradi mult mai bine imbracat decat il imbrac eu in mod obisnuit. Unii dorm afara, dar nu oricum, feriti de vant si bine imbracati. Au si ei tendintele lor spre supraprotejare:). Ies afara indiferent de vreme, dar nu pe vreme extrema, vant puternic, ploaie torentiala etc. Mai in nord, merg si fac gratar in zapada, la noi nu, e vremea mai blanda. Au activitati in aer liber, plimbare cu studierea naturii, vacanta de sport, la fritids (after-school) stau mult pe afara.
    Apoi concediul de ingrijire este de 460 de zile, imparite egal intre parinti, cu 80 % din salariu, dar cu un prag, care e destul de mic pentru cei cu venituri mari. Cele 460 de zile pot fi luate pana cand copilul implineste 8 ani. Aici mi se pare mie un mic minus, cel care plateste mai mult impozit este dezavantajat, primeste in jur de 50% din salariu.
    In rest, numai de bine, au un cult pentru natura, padure, miscare, to.tce-i suedez!

    ReplyDelete
    Replies
    1. intradevar, suedezii cu care discut sunt din sudul Suediei, as vrea sa cunosc vreunul din nord dar am inteles ca e f. putin populat. Familia aceasta are 3 copii si m-au impresionat cum au profitat pe rand de a sta cu ei si petrece vacante.
      Chiar si cu 50% din venit e mai bine decat concediu fara plata cum optez eu pt 4-5 zile cand vreau sa mai stau/merg undeva cu piticania.

      Eu admir ca au invatat sa se bucure de iarna - desi noi romanii ne speriem atat de usor de frig. Eu nu stiu nici sa skiez, nici sa patinez, de hochey pe gheata nu mai zic ca mi se pare un sport extrem, pe cand finlandezul cu care ma vad in fiecare dimineata si vorbim 30min are atatea amintiri frumoase din copilarie si din iernile din copilarie! S-au adaptat (nevoia i-a invatat), si se bucura de fiecare zi de iesit afara.

      Delete
  2. Norvegia/Finlanda/Suedia sunt tarile in care m-as muta in aceasta secunda fara sa clipesc!Nordul Europei pentru mine este mediul ideal si de trait si de crescut urmasii din toate punctele de vedere!Stilul norvegian de decorat in casa este febletea mea!Iubesc zapada/frigul/noptile lungi/primaverile racoroase/aerul tare si curat!Sunt crescuta la munte si poate de aceea ma simt atrasa de astfel de clima!
    Total diferit de unde locuiesc de ceva ani, caldura inabusitoare, temperaturi fr 45 grade vara....adica in Grecia!

    ReplyDelete
  3. am fost si eu in Belgia odata, in februarie. Mi-au clantanit dintii in ultimul hal pe-acolo, peste tot mi s-a parut frig- hotel, restaurant.
    Mie, la 19 grade in casa mi se pare frig, n-as putea dormi in 16-18 grade.Pe la 22-23 de grade mi se pare confortabil.

    ReplyDelete
  4. Pe un vant taios de noiembrie de iti amortea capul descoperit in cateva minute,olandezii isi purtau copii de sub 1 an doar cu pantalonas ( pulpita goala) si capul acoperit cu gluga,atat mi s-a parut exagerat

    ReplyDelete