Teoria inteligenţelor multiple a fost propusă de Howard Gardner in 1983 pentru a analiza şi a descrie mai bine conceptul de inteligenţa.Acesta a fost tradiţional definit în psihometrie (teste QI) şi nu descrie suficient varietatea de abilităţi cognitive umane. De exemplu, teoria susţine că un copil care învaţă uşor să înmulţească nu este în mod necesar mai inteligent decât un copil care are aptitudini în alt domeniu de inteligenţă.Un copil căruia îi ia mai mult timp să stăpânească tabla înmulţirii 1)poate să înveţe mai bine printr-o abordare diferită 2)poate excela la o altă materie 3)poate privi şi înţelege procesul înmulţirii intr-un mod mai profund.Această înţelegere mai profundă poate să pară o încetineală a minţii şi poate să ascundă o inteligenţă matematică potenţial mai înaltă decât a unui copil care memorează repede tabla înmulţirii.
Gardner a evidenţiat 8 tipuri de inteligenţă.A luat în considerare şi inteligenţa existenţială şi morală.
- Spaţială (artişti,arhitecţi)
- Lingvistică (scriitori,avocaţi,politicieni,profesori)
- Logic-matematică (eonomişti,matematicieni,piloţi,ingineri)
- Corporal-kinestezică (dansatori,actori,chirurgi,poliţişti)
- Muzicală (cântăreţi,oratori,actori)
- Interpersonală (politicieni,oameni de afaceri,profesori)
- Intrapersonală (filosofi,teologi,scriitori)
- Naturalistă (agronomi,fermieri)
- Existenţială (oameni de ştiinţă,astronomi,arheologi)
|
"vreau să mă fac gongar"-să studiez goange |
Revine părinţilor sarcina de a asigura copiilor un cadru în care pot explora diverse domenii ale existenţei şi îşi pot descoperi aptitudinile (un Mozart fără un pian la care să exerseze ar fi rămas în anonimat).Asta cere timp (de calitate) petrecut cu copiii,receptivitate,dăruire,inteligenţăşi nu în ultimul rând investiţii.
Cunosc un preot are a susţinut material câţiva copii (proveniţi din familii sărace) pentru a continua studiile, pentru a-şi găsi vocaţia (pe care părinţii naturali nu o acceptau).Asta da, milostenie!
No comments:
Post a Comment