Friday, May 20, 2011

Stoma

          Zilele trecute am făcut o operaţie: rezecţie apicală la un dinte pluriradicular. Nu mă durea nimic iniţial, ci doar am observat o mică umflătură pe gingie, deasupra unei măsele. Mi-am făcut o radiografie panoramică (precedată bineînţeles de un test de sarcină negativ) pe care au interpretat-o atât medicul stomatolog cât şi cel de la chirurgie maxilo-facială. Aveam două variante: extracţie - 50 lei - sau operaţie - 400 lei -  pentru a putea păstra dintele. 400 lei e o sumă importantă pentru bugetul familiei, aşa că m-am interesat cam cât aş putea beneficia de rezultatele metodei conservatoare. Stomatologul m-a asigurat că 10-15 ani după operaţie tot ţine măseaua cu pricina. Am hotărât deci să optez pentru varianta mai scumpă. Am aflat apoi că înainte de intervenţie trebuie să am canalele obturate la dintele respectiv, dar această manevră trebuie făcută cu puţin timp înainte, de preferat chiar în aceeaşi zi, altfel risc să apară dureri insuportabile. Dimineaţa am fost la dentist, iar la ora 16 aveam programare la cabinetul chirurgului.  
Credit: Free images from acobox.com
          Din fericire am fost prima pe listă în ziua respectivă, altfel aş fi avut mult de aşteptat (programările sunt făcute la intervale de timp nerealiste după cum am aflat ulterior de la alţi pacienţi). Medicul a fost foarte atent să nu doară nimic. Nu ştiu dacă asta s-a datorat sensibilităţii lui sau aşa fusese instruit, dar am fost încântată că anestezicele şi-au îndeplinit rolul. Imediat după incizie a drenat o colecţie purulentă abundentă, apoi a urmat rezecţia rădăcinilor şi chiuretajul zonei de maxilar afectate. Canalul bolnav era cel palatinal, iar infecţia ajunsese până la sinusul maxilar drept. Au avut de lucru cam o jumătate de oră pentru a curăţa totul. Au incizat maxilarul şi pe exterior şi prin cerul gurii şi am avut nevoie de 4-5 fire. La sfârşit am primit o reţetă cu un antibiotic (Cuminol), un antiinflamator (Diclotard), ceva pentru a-mi proteja mucoasa gastrică (Omeran) şi ceva împotriva durerii (Algifen). Toate erau prescrise 7 zile. Alăptez încă, aşa că iau doar antibioticul, deşi pe prospect scria că se elimină şi prin lapte. Grigo n-a avut nici o reacţie macroscopică la laptele cu antibiotic.
        Acasă, a doua zi după operaţie, mi s-a umflat obrazul şi ochiul drept, dar am aplicat comprese cu apă rece şi s-a mai diminuat edemul. Durerile au fost suportabile, dureri surde care n-au avut nimic în comun cu durerile ascuţite de dinţi de care mă temeam. Am avut voie să mănânc după două ore alimente moi, să mă clătesc cu ceai de muşeţel şi să mă spăl în mod obişnuit pe dinţi. Mi s-a spus să mă feresc de curent şi vânt, de alimente şi băuturi fierbinţi, să nu mestec nimic pe partea respectivă timp de o săptămână. La control am fost chemată după două zile, iar la scoaterea firelor după 7 zile.
       Cam acestea au fost aventurile ultimei săptămâni  :) Nădăjduiesc la zile mai bune...

15 comments:

  1. Sanatate, Ecaterina!
    Maica Domnului sa-ti ajute!

    ReplyDelete
  2. De fiecare dată când stau pe scaunul de "tortură", în timp ce dentistul lucrează, mă rog mai cu râvnă ca de obicei. Mă rog ca Dumnezeu să-l lumineze pe medic, să-i dea pricepere, cer să nu mă doară insuportabil şi să am parte de o lucrare cât mai trainică. Din cauza asta, vizitele la stomatolog au devenit prilejul unor puternice experienţe duhovniceşti :)

    ReplyDelete
  3. Da ce detaliat descrii tu operatia ma afascineaza cum descrii tot.Ori esti in domeniu ori ai o memorie de elefant ca eu asi fi uitat tot.Nu asi sti sa descriu asa cum ai facut-o tu asi fi concis in maxim 5 cuvinte ceea ce ai scris tu aici.Brava!Da de multe ori si eu ma rog cand sunt pe la doctori sa-i lumineze Dumnezeu si sa ia decizia dreapta atunci cand trebuie.Mai ales ca eu pe al treilea copil l-am nascut cu cezariana si mi-a fost frica.Asi fi vrut sa nasc natural dar...erau mai multe probleme si dupa 12 ore de travaliu a decis mai ales ca micuta era in tahicardie si eu cu febra.O zi buna tie si micutilor.

    ReplyDelete
  4. Totul a fost recent, altminteri uit şi eu, mai ceva ca bunicile.

    ReplyDelete
  5. Dragă Ecaterina, de o săptămână de când am descoperit blogul tău intru de căteva ori pe zi să văd dacă ai mai postat ceva. În primele două zile l-am citit cap-coadă, ca pe o carte. Foarte folositor şi frumos ce scrii tu aici, mai ales că sunt mamă începătoare...Mă bucur ca există oameni ca voi şi încerc să iau exemplu. Să fii sănătoasă!
    Densuşiana

    ReplyDelete
  6. Dac-aş fi mereu ca-n bolg ar fi ceva... Mă feresc să scriu când am perioade proaste, ca să nu transmit vreun virus duhovnicesc :)

    ReplyDelete
  7. Dac-aş fi mereu ca-n bolg ar fi ceva... Mă feresc să scriu când am perioade proaste, ca să nu transmit vreun virus duhovnicesc :)

    ReplyDelete
  8. si eu trebuie sa fac o rezectie apicala, si tot aman, imi este frica de anestezie, operatie, etc..Ar trebui sa-mi iau totusi inima-n dinti si sa ma duc sa rezolv problema.

    ReplyDelete
  9. Pe mine m-a speriat mai mult gândul că aş putea rămâne însărcinată cu o astfel de problemă la activ. Există extrem de puţine şanse ca evoluţia spontană a infecţiei în sarcină să fie benignă.

    Partea neplăcută urmează după operaţie, sunt tot felul de dureri şi senzaţii neplăcute în jumătatea respectivă de cap. Plus umflătura, care durează cel puţin 5 zile.

    Nu ştiu dacă se dă concediu pentru astfel de intervenţii, dar te-aş sfătui să-ţi iei.

    ReplyDelete
  10. Precauta sa faci test de sarcina inaintea razelor.Si eu imi faceam mereu.Acum trebuie sa ma duc din nou la dentist,cred ca ar fi mai intelept sa-mi fac un test de sarcina.Nu o mai alaptez pe asta mica(chiar daca alaptatul nu e sigur ca poti ramane insarcinata)din pacate nu mai am lapte,din pacate la ea nu am avut lapte ca la ceilalti am alaptat pe fratiorii ei pana la 13-14 luni.Nu credeam ca o sa mi se intample asa ceva,credeam ca sunt povesti cand spuneau femeile ca nu au lapte nu intelegeam cum se face sa nu ai lapte,uite ca acum am inteles din pacate.

    ReplyDelete
  11. Cu tiroida cum stai? Poate fi una din cauzele secreţiei lactate insuficiente.

    ReplyDelete
  12. Buna, voi face o extractie de molar de minte si dr stomatolog mi-a spus ca dupa interventie trebuie sa iau cafalexin, diclotard, omeran si algifen. Cefalexinul am vazut ca este ok in alaptare. Caci asta e problema mea, eu alaptez. Dar mi-e frica, ca daca iau antibiotic fara un protector de stomac sa nu dezvolt vreo candida stomacala. La tine a fost ok fara omeran?

    ReplyDelete
  13. omeranul nu te ajuta sa nu dezvolti candidoza, are cu totul alt rol.

    ReplyDelete
  14. Omeranul te protejează de leziuni ale mucoasei stomacului produse de antibiotice. Pentru candida trebuie să iei un antimicotic concomitent cu antibioticul. Dar poți lua ceva de genul Eubiotic sau Zyrfos (parcă), ajută la menținerea unei flore echilibrate.

    ReplyDelete
  15. ...leziunile mucoasei gastrice sunt produse mai ales de antiinflamatoarele prescrise...
    ...poti sa-ti cumperi probiotice sau poti consuma alimente si bauturi fermentate natural care improspateaza flora intestinala dezechilibrata de antibiotic...
    ...curele scurte de atb nu se lasa intotdeauna cu candidoza...

    ReplyDelete