Wednesday, April 24, 2019

Daca ar fi...

...dupa mine, nu as mai celebra gastronomic nicio sarbatoare crestina. Nu am de gand chiar sa pun asta in practica. Imi dau seama ca extremele nu sunt sanatoase si ca austeritatea nu are ce cauta in bucataria unei familii cu atatia copii, care se bucura de dulciuri. Fetele deja se pregatesc 😊 de prajituri.

Si totusi, am o nostalgie ca se termina postul si nu cred ca avand in casa diverse bunatati voi reusi sa ma infranez pe masura intolerantelor corpului meu.

Ieri am mancat in exces proteina vegetala (adica si tofu, si ciorba de fasole si pasta de naut) si m-am trezit cu edeme (ff reduse, dar semn discret de suprasolicitare renala). Ce voi face cu atatea oua si cu friptura de miel?

Mancam mult mai mult decat este nevoie (si pentru asta mai si muncim in plus si cheltuim fara rost) ca sa functionam corect, inghesuind in noi balast nutritiv (spun asta mai ales cu gandul la prajituri) strict pentru placere. Cum sa ne fie bine asa?

12 comments:

  1. Apropo de diverse bunătăți și eu mă gândesc la ce mâncăruri sănătoase să fac, mai ales combinații bune, astfel încât să nu încep să pun la loc cele 8 kg date jos. E adevărat, am și mers la sală zilnic. Cred că o să gătesc simplu și puține feluri, însoțite de salate mari. Iar dulciuri mai puține, m mult pt copii, eu să am niște variante integrale.

    ReplyDelete
  2. asa simt si eu, ca mancam prea mult, in general.

    ReplyDelete
  3. Eu chiar nu celebrez culinar. Fierbem numai 15 ouă în foi de ceapă roșie, am cumpărat ceva mai multă ceapă verde, brânză, ridichi roșii, castraveți cornișon, o să fac o ciorbă de perișoare din carne de vită (pentru că eu nu pot mânca miel) și pentru cine dorește, pulpa de miel o pun la multicooker cu câteva condimente cu o oră înainte de prânz. Pentru desert avem ciocolată (adunată din timpul postului), turtă dulce glazurată, siropuri făcute în casă... Anul acesta nu mai fac nici pască, dar voi face un tort rapid cu brânză dulce și zmeură, pentru că în ziua Învierii aniversăm și 12 ani de căsnicie... Practic e un meniu simplu de duminică pentru care niciodată nu am depus cine știe ce efort fizic sau financiar. Suntem 7 guri (ce-i drept, sunt 3 mai mici, de preșcolari) :-)

    Andreea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunt total de acord cu simplificarea meniului, sa pastram lucrurile simple.
      Dar ... iertati-ma, nu pot sa vad Pastile fara o pasca, fara acea "Crucea Pastelui" (pasca cu branza dulce si stafide care are o cruce facuta din aluat impletit) care se face la noi, in Moldova, si care se sfinteste in noaptea de Inviere alaturi de cateva oua rosii.
      Pentru mine pasca aceasta are mai mult decat un aspect festiv, e ceva strans legat de Pasti si am mancat-o mereu, din copilarie, cu o anume evlavie, nu stiu cum sa ma exprim ca sa nu gresesc.
      Pot renunta usor la fel de fel de fripturi, prajituri, cozonaci, sarmale. Dar o pasca cat de mica trebuie sa fie pe masa (nu pentru papilele mele gustative :)), ci pentru ceea ce reprezinta, ca un simbol al Invierii). Mama mereu ne impartea pasca aceasta cu o anume evlavie, inca face asa. Intotdeauna a facut-o micuta si era primul lucru pe care-l gustam cand intram in casa, la 4 noaptea, dupa slujba de Inviere.

      Delete
    2. Vă înțeleg perfect.
      În Oltenia nu se face pască în ideea asta, e doar un fel de competiție intre gospodine... Nici măcar cruce nu i se face ca ornament (cu excepția ortodocșilor care chiar țin la asta), numai în Moldova se păstrează acest obicei. Eu nu am mâncat niciodată pască până m-am casatorit cu soțul meu, originar din Sudul Moldovei, și învățând de la bunica sa nu a fost niciun an în care să sar peste acest preparat. Anul acesta însă, fiind în ultima lună de sarcină, singură cu ceilalți 5 copii permanent, am optat pentru tortul gata în 15 minute. Și am și eliminat făina albă și zahărul din meniu :-)
      Ornam tortul cu cruciulițe, dacă asta e problema, nu-i bai :-D
      Andreea

      Delete
    3. Dar de cuminecat, câți se cuminecă în zilele de praznic, oare? Aceea este participarea reală la Învierea lui Hristos... Știați ca Sf Nifon (al cărui cap se află la catedrala mitropolitană din Craiova) a condamnat obiceiul pâinii sfințite și stropite cu vin oferite ca mângâiere la Paști, tocmai pentru a-i face pe oameni să înțeleagă că simbolurile nu îi ajută cu nimic dacă nu duc o viaţă corespunzătoare?
      Este greu, pentru fiecare în parte, dar putem încerca să ne schimbăm mentalitatea, așa cum spune Larisa mai jos.
      Hristos a înviat!
      Andreea

      Delete
    4. Va rog sa ma iertati, n-am vrut sa va supar, dar am facut-o.
      Am scris ceea ce am scris doar pentru ca discutia din comentarii era la modul general, fara sa se faca referire la greutatile de moment (faptul ca sunteti insarcinata, ca mai aveti 5 copii), lucru care lasa timp doar pentru strictul necesar, normal!
      Vorbind la modul general, sunt de acord pentru simplificare, pentru un meniu cat mai simplu, dar sa fie si pasca (din motivele mentionate).
      Din casa noastra s-au impartasit in noaptea de Inviere cativa membri ai familiei, deci nu tin strict la simbolul reprezentat de pasca, nu e un fel de superstitie.
      E o parte a traditiei din Moldova pe care o consider buna si care pentru mine reprezinta mult.
      Am inteles punctul dumneavoastra de vedere si faptul ca n-ati crescut cu asta.
      Hristos a inviat! Si La multi ani! pentru anii de casatorie.

      PS: sunt o alta ada, nu cea care a scris primul comentariu de la aceasta postare. Abia acum am observat coincidenta de nume, dar de-acum ... las asa.

      Delete
    5. Nu m-am supărat deloc, înțeleg și eu exact ce ați vrut să spuneți, tot în general am vrut să atrag atenția asupra simbolurilor și obuceiurilor de care ținem, ca oameni pământeşti ce suntem.
      Mulțumesc frumos!
      Vă îmbrățișez, cu bucuria Învierii!

      Delete
  4. brr gand la gand ecaterina. si eu as vrea sa minimizez importanta mâncarii in aceste zile. pentru asta e nevoie de ani ca sunt obiceiuri implementate in timp...eu zic ca nu e totusi imposibil. de la noi adulții pleaca totul până la urmă.

    ReplyDelete
  5. de ani de zile celebram sarbatorile minimalist: friptura, cozonac si vin - astea sunt gustoase si totusi simple. cozonacul chiar il cumpar de la o patiserie foarte buna. in rest mancam normal ca in zilele normale. Minimalismul nu inseamna asceza sau lipsa, ci din contra, o simplificare care te ajuta sa te bucuri de lucrurile esentiale, de experiente. anumite parti din cultura japoneza se pliaza mai bine pe ortodoxie decat fastul bizantin :D inclusiv in felul cum amenajezi casa si iti traiesti viata :)

    ReplyDelete
  6. Noi pregătim ouă roșii, pasca fără aluat, drob din pui, o ciorbita cu borș și ceva pulpiță de miel cu rozmarin! Desert am cumpărat ceva fursecuri cu migdale si ceva prăjitură de casa

    ReplyDelete
  7. pasca nu....asta nu as taia-o de pe lista.

    ReplyDelete