Wednesday, May 15, 2019

Exista...

...manie indreptatita omeneste (o indignare superficiala) care in mod normal ar trebui sa se risipeasca daca iti ceri iertare (cand chiar esti de vina, dar ai gresit fara de voie) sau daca te dezvinovatesti fara viclenie (daca nu tu ai determinat tulburarea, ci doar o neintelegere a facut sa para asa).

Mai este si o manie oarba, nascuta in adancul inimii. O recunosti ca e patima fiindca e irationala si cel mai adesea e declansata in mod disproportionat de nimicuri. Isi pastreaza intensitatea sau chiar se accentueaza atunci cand cauti sa dai o explicatie ca sa demontezi ispita draceasca din care a izvorat. E de nestramutat in fata celui care isi arata regretul pentru cele intamplate si insensibila la scuzele cerute.

Cand ai de a face cu primul tip de irascibilitate, comunicarea si tertipurile psihologice ajuta, fiindca ai in fata un om binevoitor in esenta. In a doua varianta, mai bine taci si te rogi, fiindca persoana in cauza e stapanita de un duh rau si linistirea ei nu o aduci lucrand la nivelul mintii cu argumente, ci rugand pe Dumnezeu sa ii aline sufletul suferind si sa il curete de mizeria maniei.

Acest diagnostic diferential e foarte util si in familie, ca sa stie femeia cand sa vorbeasca si cand sa taca si sa se retraga in inima. Daca nu prinde acest mic artificiu familia va avea numai de suferit in ciuda bunelor ei intentii de a vorbi ca sa aplaneze conflictul.



3 comments:

  1. Ce ne facem cand la femeie sunt izbucnirile astea de manie draceasca? Eu sufar de asa ceva, rar, dar imi apar cand si cand starile astea complet irationale. De obicei analizez la o zi distanta si realizez ca in spate stau resentimente (neiertare) fata de o persoana sau frustrari personale...

    ReplyDelete
  2. Cred ca la fel trebuie procedat in orice combinatie: cel mai intelept trebuie sa arate intelegere si rabdare pana trece valul.

    ReplyDelete
  3. Asta ai scris-citit pt mine😶. Mă regăsesc mai des în a doua variantă din păcate. Cel mai tare mă deranjează că nu recunoaște greșeala și că se repetă. Aseară de exemplu s-a pomenit cu casa plină- meșterul care venise să repare ceva își adusese și nevasta cu copiii (la plimbare zic ei, de fapt niște nesimțiți care locuiesc la câteva case distanță și s au gândit să dea buzna prin toată casa). Eu nu eram acasă și nici copiii noștri, acasă era ordine și curat, dar nu mi place să mi intre în casă oricine... Al meu: "păi ce eram să le fac..?" Să le spui frumos să vină în vizită când suntem și noi acasă..de exemplu...

    ReplyDelete