Friday, April 3, 2015

Osteneala

Staretul dadea o mare importanta binecuvantatei osteneli. Fara osteneala si nevointa nimeni nu s-a sfintit. Osteneala il induioseaza pe Dumnezeu. Despre aceasta staretul spunea: "Din pacate generatia de astazi este stapanita de o lancezeala care se transmite si in viata monahala. Vrem sa ne sfintim fara osteneala."

Staretul spunea glumind: "Nu este mai bine sa facem priveghere intinsi in pat, sa luam si un casetofon si sa punem si o psalmodie pe care o vrem? Sa facem si un ascet din paie care sa se miste cu un motoras si care sa ne faca metaniile si canonul de rugaciune?" Prin aceasta staretul voia sa dojeneasca mentalitatea contemporana care cauta cele usoare si evita osteneala trupeasca (...) "Mirenii vor sa lucreze putin sau deloc si sa ia multi bani. Elevii sa nu invete si sa ia note bune. Straduiti-va sa va nevoiti." (din "Viata cuviosului Paisie Aghioritul")

7 comments:

  1. Eu-s din generatia celor care ne luptam cu lenea. Am fost crescuti comozi, parintii au vrut sa ne fie bine si nu ne-au lasat sa ne confruntam cu greutatile vietii. E greu sa descoperi la 30 de ani cat si ca trebuie sa te spetesti cu munca...

    Pe de alta parte eu nu pot sta degeaba, trandaveala ma deprima. Si am invatat valoarea muncii tocmai intr-o perioada cand eram depresiva si am observat ca munca, oricat de mica, aduce o satisfactie. De atunci imi impun in perioadele de lene cronica sa fac ceva, chiar daca asta inseamna sa frec cada de la baie.

    Deci multumesc pentru aceste randuri, rezonez mult cu astfel de sfaturi.

    ReplyDelete
  2. Cu durere si cu dragoste pentru omul contemporan - Preacuviosul Parinte Paisie Aghioritul .
    Editura Evanghelismos .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu am citat din cartea despre viata parintelui, scrisa de ierom Isaac, tot ed Evanghelismos, 2005, pag 407-408.
      Probabil se repeta anumite fragmente si in alte volume.

      Delete
    2. Da , cu siguranta !!!Tot ce a lasat Pr . Paisie e minunat !

      Delete
  3. da, osteneala... dar nici exagerat de multa nu-i buna! cunosc copii care provin din familii dezorganizate, care nu L-au cunoscut pe Dumnezeu, copii care s-au hotarat sa puna inceput bun, sa-si schimbe viata la un moment dat. copii intre timp deveniti adulti, parinti. 20 de ani au fost parcursi cu f multa truda, cu rataciri, caderi si iarasi ridicari. bineinteles ca S-a milostivit Dumnezeu si i-a ocrotit ca pe orfani, de multe ori facand minuni cu ei, scotandu-i din boala si alte primejdii. imi amintesc acum o intamplare: era in studentie, tanara lucra in vacante in strainatate (familia nesustinand-o fin.), inainte sa plece tb sa-si care bagajele, "acasa" ei undeva, ca se inchideau caminele stud. intr-un timp f scurt si-a dus (pe jos, de mai multe ori) toate lucrurile la o doamna care-i oferise un spatiu. abia a terminat de carat si a plecat imediat la gara, spre alte zari... privind-o, la plecare, doamna a inceput sa planga si i-a spus: Doamne, fata mea ce viata chinuita ai..! avea dreptate...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nu stiu daca la acest gen de osteneala se face referire in acest citat; tanara respectiva si-a luat viata in maini pentru ca poate a dorit sa faca o facultate, sa-si depaseasca conditia cu orice pret; intotdeauna au existat si vor exista oameni pentru care viata este grea si chinuita de la nastere fara sa aiba ei personal un aport sau o vina. Cred ca se refera la faptul ca in ziua de azi avem foarte multe pretentii in toate directiile fara sa dorim sa depunem effort personal prea mult.

      Delete
  4. Si eu consider ca munca fizica inalta. De fapt e exagerat zis munca, responsabilitatea si responsabilizarea sunt mai importante. Si eu am muncit de copil, si cum cei din jur la fel munceau mi se parea normal. Mai radea cate un coleg de liceu (copil de bani gata) ca eu dupa scoala ma duc la prasit - nu mi se parea jignitor, ci normal. Am luat bac si la facultate cu note mari, fara meditatii.

    Ce mi-a venit prea usor de la viata nu am stiut sa le apreciez si nici sa fac agoniseala. Si nu ma refer doar la cele materiale, ci si la cele spirituale.

    Ce vad greu astazi e problema deciziei si prioritatilor (si asta o resimt eu si cei din jur). Ti-am dat link mai demult despre asta, unde explica f. bine ce mi se pare mie complesitor in ziua de astazi: prea multe informatii, prea multe decizii.

    ReplyDelete