Wednesday, April 22, 2015

Am fost la Prislop...


Nu cred ca exagerez daca estimez numarul pelerinilor la cateva zeci de mii. Pe kilometri intregi am mers bara la bara, iar vaile erau pline de masini parcate si oameni care incercau sa ajunga mai degraba pe jos decat cu masina.
Nu am mai vazut asa ceva, desi obisnuiam sa mergem periodic la parintele Arsenie de cativa ani buni. Nu stateam niciodata la coada si parcarea de langa manastire nu era niciodata plina. Probabil fenomenul a luat amploare in ultimul an.
N-am reusit sa stam la coada, am intrat decat eu si Gheorghita in fata. Am observat insa ca in apropierea mormantului e deja o pace suprafireasca si te poti impartasi de binecuvantare si fara sa intri efectiv langa cruce. Stie parintele ca si drumul in sine e o nevointa.
Ma bate gandul ca poate vom avea incercari ca popor in anii care vor urma si de aceea se randuieste ca atata multime sa primeasca intarire duhovniceasca acolo, la Prislop. E doar un gand. Nu vreau sa staruiesc asupra lui.

25 comments:

  1. Iarta-ma , dar zgarie urechile decat fara negatie.
    te rog, corecteaza ....nu am intrat decat eu
    sau ....am intrat doar eu
    nici nu trebuie sa publici comentariul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc. Am scris aseara tarziu, raspunzand in paralel la tot felul de intrebari ale copiilor si n-am mai corectat. Probabil in vorbire fac frecvent greseala asta, de vreme ce am scris asa.
      Am considerat ca e util sa public comentariul tau si sa las postarea asa, "raw".

      Delete
  2. Cand ati fost la Prislop? Zilele astea?


    Noi am mers acum cativa ani imtr-o zi de luni, la sf lui august si la fel era plina parcarea, chiar si autocare erau, si un rand cam de jumatate de ora la mormant.

    Hristos a Inviat!

    Valentina

    ReplyDelete
  3. Vai noua. Daca am ajuns sa primim "intarirea duhovniceasca" doar acolo . Din ce in ce mai ciudata manifestarea ortodoxiei romanesti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stiati ca pe mormintele sfintilor se fac biserici?
      In piciorul Sfintei Mese e obilgatoriu sa fie particele din sf moaste, iar Sf Liturghie nu se face fara antimis, in care se gasesc de asemenea sf moaste. Oamenii vin acolo la biserica, intr-un fel. Pelerinajele aduc intarire duhovniceasca.

      Delete
    2. Nu e declarat sfant.
      Cu pelerinajele astea ce au o amploare exponentiala in Romania vad de la an la an si de la organizator la organizator nu stiu cat e vorba de intarire duhvniceasca. Nu ajung doar ele si ma tem ca deja multa lume se bazeaza doar pe asta.
      Ba uneori pot dauna chiar .

      Delete
    3. Da stiam dar stiam ca nu e sfant.
      Iar la biserica oamenii pot merge si in satul lor , nu de aceea merg acolo.
      Cu pelerinajele astea ce se inmultesc exponential de la an la an si de la organizatie la organizatie nu stim cat mai vorbim de intarire duhovniceasca si cat de turism.

      Delete
    4. Canonizarea recunoaste ceva ce exista deja. Sfatul nu devine sfant din momentul canonizarii. Am simtit la fel si pt par Paisie Aghioritul si ne-am inchinat ani la rand la mormantul sfintiei sale desi nu era canonizat.

      Delete
    5. Este cu totul si cu totul altceva.
      Nu se pot compara deci e bine sa nu mai punem noi situatiile unele langa altele pana cand nu se pronunta canonic biserica.
      La parintele Paisie au fost doar proceduri de indeplinit cerute canonic ce cer timp dar nici un moment nu au fost puse probleme dogmatice de catre nimeni.
      Ma rog, fiecare face cum crede si se roaga la cine crede dar e mai indicat ca atunci cand ai o pozitie din care poti influenta sa nu o iei inaintea celor in drept sa o faca.
      In fond voi nici macar nu aveti nimic de castigat asa ca agentiile de turism de la asta :)

      Delete
    6. Doamna MariaM, sunt si persoane pentru care orice mic (sau mare) sacrificiu le aduc pana la urma si intarirea. Nu suntem toti la fel, nu ne gasim toti puterea asa usor. Si chiar de ar fi legat de turim tot e mai castigat un turist care ajunge la Prislop decat unul care merge la Aquapark. Delia

      Delete
  4. Am fost o singura data la Prislop, nu era asa aglomeratie ca in fotografiile Dumneavostra insa ceea ce m-a frapat era linistea de langa cimitir in comparatie cu forfota de la intrarea in manastire si de pe drumul pana la mormant. intr-adevar ne-am gasit un locsor in spatele cimitirului de unde se vedea mormantul unde am putut savura locul unde ne aflam. M-am simtit minunat! Delia

    ReplyDelete
  5. La multi ani pentru ziua de ieri, Gheorghita!
    Departe de mine gandul de a va intrista, dar vreau sa va intreb daca ati ascultat aceasta inregistrare a parintelui Ghe. Anitulesei?
    https://www.youtube.com/watch?v=QHUqEeuj4cc
    Cu mult drag, A.

    ReplyDelete
  6. La început, când am citit diverse cărți despre Arsenie Boca am trecut destul de repede peste aspecte diverse care îmi ridicau semne de întrebare. Am ascultat de curând înregistrarea cu parintele Ghe.Anitulesei ,care mi se pare obiectiva. Sfințenia este data de Dumnezeu,nu de evlavia poporului care de multe ori este manipulat.Dreapta socoteala in aceste vremuri chiar este un dar însemnat pe care părintele Anitulesei se pare ca il are.

    ReplyDelete
  7. Doamna Delia, nu se pot compara cele doua destinatii. Turistul merge sa se relaxeze/ odihneasca dupa un an de serviciu/munca (nu toti au avantajul/ocazia de a sta acasa sau a pleca f des in plimbari ). Si cred ca e foarte castigat pt ca se odihneste/ relaxeaza departe de serviciu. Iar pelerinul merge in pelerinaje, desigur fiecare cu motivele lui: intarire credinta, ajutor si apropiere de Dumnezeu, etc, sau poate minuni rapide si alte cereri. Fiecare din cei doi: pelerin sau turist pot avea de castigat la fel de mult. Nu mai incurcati notiunile! Adina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mda, unii au de castigat duhovniceste, unii trupeste. Cred ca asta nu se intelege.

      Delete
    2. Nu fii tu foarte sigura de fiecare in ce barca e :) sufleteste sau trupestre .
      Pelerinajele astea in care o groaza de lume ce nici nu stie ca biserica mai are si taine in afara de "profeti" , sau stie dar considera mult mai indeajuns sa stea 10 ore la coada decat doua ore la Sf. Liturghie , pentru ca acolo la rand "se simte duhul", " se traieste minunea", etc arata o perceptie nu chiar sanatoasa duhovniceste vorbind din punctul meu de vedere.
      Asa ca nu consider normal sa il puneti pe rang inferior pe cel ce "castiga trupeste" asa cum spuneti dintr-o excursie sau dintr-un aqualland cu copiii din moment ce asta Nu inlocuieste in acest caz spre deosebire de primul viata duhovniceasca a familiei pe care probabil ca da, nu vor mai avea timp sa si-o implineasca pe carari mult umblate ci la biserica satului.
      Deci, sa lasam clasificarile.

      Delete
    3. Te faci ca nu pricepi. Ai fi in stare sa te contrazici si cu sfintii parinti si sa le tii un discurs despre folosul duhovnicesc in urma frecventarii bailor publice. Mai ai putin si ne convingi ca mersul la aquaparc e o nevointa duhovniceasca. Nu are rost sa se bage cineva peste monologul tau. Doamne ajuta!

      Delete
  8. Eu incerc sa merg la Parintele de cateva ori pe an si am observat cum lumea curge spre mormant, peisajul se schimba, dealurile din jur, noua parcare si lunga coada de la mormant in zile de sarbatoare in special... dar asa e prevestirea, nu? :) Ioana

    ReplyDelete
  9. La multi ani purtatorului numelui Sf Gheorghe, am uitat ca aveti un copilas cu acest nume, sa va traiasca si sa va bucure.

    ReplyDelete
  10. Intr-adevar , alesii lui Dumnezeu , Sfintii mai intai trebuie sa fie canonizati de oameni , prin fapte, minuni , invatatura ... apoi cand Proniatorul Dumnezeu o sa randuiasca vor fi trecuti si in calendar, oficial :) Doamne ajuta !

    ReplyDelete
  11. http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/o-icoana-din-vaslui-a-lui-arsenie-boca-plange-de-zile-intregi-localnicii-sunt-convinsi-ca-asista-la-o-minune-dumnezeiasca.html

    ReplyDelete
  12. http://stirileprotv.ro/stiri/social/lacrimile-de-pe-icoana-parintelui-arsenie-boca-au-disparut-ce-spune-reprezentantul-episcopiei-husilor-despre-minune.html

    ReplyDelete