Tuesday, June 19, 2018

Stiti...

...pildele din paterice despre cat valoreaza postul de mancare al fiecaruia in functie de rezistenta fizica cu care e inzestrat: avva posteste negru de cateva saptamani si ingerul il duce si ii arata un altul care se tavaleste pe jos abia dupa doua zile de astfel de post si ii da de inteles ca nevointele lor sunt echivalente.

As translata ideea in lumea mamicarelilor ­čśŐ si m-as incumeta sa afirm ca jertfa de a purta sarcina, a alapta si a creste pruncii a unei mame cu un trup firav, bolnavicios, nu se compara cu aceea a unei femei puternice care nu simte suferinta in trup. Bineinteles, greutatile asociate pe care le rabda fiecare (sot dificil, probleme financiare, prigoana din partea altora, cezariene, sarcini toxice, alti copii bolnavi) sunt tot atatea pricini de cununi ceresti. De aceea trei copii ai unei mame se prea poate sa fie cat sapte ai alteia si cei sapte pot fi pentru mama lor o cruce mai grea decat alti doisprezece pentru mama lor.

Numarul de copii e o chestiune relativa si superficiala. Intregul context al evaluarii omului este accesibil doar lui Dumnezeu.

9 comments:

  1. Cred ca de fapt numarul nu are absolut nici o importanta. In afara generatiilor ce au invatat sa fie crestine brusc in Romania de dupa comuunism de la duhovnicii ce si ei insisi au invatat sa fie duhovnici brusc in Romania de dupa comunusm nu prea mai intalnesti autoevaluarea asta pozitiva in ceea ce priveste propria mantuire in functie de cati copii are cineva.

    MariaM

    ReplyDelete
  2. C├ó╚Ťi copii are cineva (cineva la care al╚Ťii se raporteaz─â ca la un etalon, de exemplu preotul, sau ├«nv─â╚Ť─âtorul, sau medicul etc.) poate fi ├«ncurajator ├«n cele bune sau ├«n cele rele... Cred c─â ├«ntotdeauna a fost a╚Öa ├«n poporul nostru. ╚śi are de-a face ╚Öi cu m├óntuirea, ├«ntr-un anume fel, ╚Öi to╚Ťi au fost con╚Ötien╚Ťi de lucrul acesta. At├ót cele bune, c├ót ╚Öi cele rele vin din urm─â ╚Öi la a doua venire va c├ónt─âri poate c─â am influen╚Ťat ├«ntr-un fel sau altul alte vie╚Ťi prin via╚Ťa personal─â...
    Dar dna Ecaterina are dreptate intru totul. La ultima vizită la pediatru cu cei 5 copii ai mei am intrat după o mămică cu unul singur, care era un caracter dificil. Dna doctor a exclamat: "Iată dovada că este mai ușor cu 5 copii decât cu unul singur!"...
    ├Äns─â atunci c├ónd ├«mplinim voia lui Dumnezeu totul se contrabalanseaz─â, iar crucea este ├«ntotdeauna pe m─âsura putin╚Ťelor, fire╚Öte.

    ReplyDelete
  3. Mereu m-am gandit ca la Judecata (si nu numai) Dumnezeu priveste direct in inima omului, ca la o radiografie. Restul sunt detalii.

    ReplyDelete
  4. Nu te manuiiesti tu sau nu in functie de ce intelege alt on din actiunile tale.
    Si daca avea sau nu copii invatatorul satului are legatura doar cu el insusi nu cu vecinul. Daca vacinul din dreapta vazand copiii invatatorului lua hotararea sa faca si el 10 copii ca doar atat il duce capul iar vecinul din stanga il invidia o viata vazand cei 10copii ca atat il ducea pe el capul care are mai mare influenta in mantuirea invatatorului? Nici unul. Invidia e un pacat dat de virtutile altuia de exemplu. E vinovat omul virtuos de pacatul invidiosului? Nu , in mod sigur.
    S-a propagat dupa revolutie la duhovnicii"nascuti" ca cupercile dupa ploaie ideea asta cu marea importanta a numarului copiilor intr-o familie pt mantuirea parintilor.
    O femeie care e stearpa de la Dumnezeu cu ce e mai prejos ca una care a nascut 13 si apoi a spus:ajunge? Vezi sa nu conteze exemplul dat vecinului.

    MariaM

    ReplyDelete
  5. Eu mă refeream strict la a doua Judecată. Caut când am timp citatul din Evanghelie cu "cele ce vin din urmă" și îl voi posta aici.
    Spunea doamna Ecaterina intr-o alt─â postare despre faptele bune ale bunicilor care poate au c├ónt─ârit la ├«ntoarcerea la Dumnezeu a nepo╚Ťilor ╚Öi na╚Öterea unor str─ânepo╚Ťi ce ajung la sfin╚Ťenie ( ├«n cazul de fa╚Ť─â- bunica doamnei Ecaterina, bunicul p─ârintelui Dumitru ╚Öi micu╚Ťa Elena). ╚śi rug─âciunea celor din urm─â pentru str─âbunicii lor ├«i poate scoate din iad la a doua Judecat─â. Eu a╚Öa v─âd lucrurile, sper s─â ├«n╚Ťelege╚Ťi.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu stiu de ce a disparut postarea asta dar raspunsesem la ea deja. Sper sa se inteleaga ce am raspuns si dupa stergerea postarii cu exemplul preotesei, etc
      MariaM

      Delete
  7. Numarul de copii nu inseamna"fapte" . Unele pot lua anticonceptionale dupa 10 copii si altele niciodata si nu au nici un copil.

    Cat despre grija asta ca "influentezi" personal cred can e doar slava desarta.
    Cine influenteaza cu adevarat nici nu see gandeste la asta si in nici un caz nu ia in calcul asta in deciziile personale.
    De fapt, poti fi doar motiv de autoindreptarire sau nu pentru altii in deciziile pe care oricum le-ar fi luat singuri si cu tine si fara tine.
    Mariam

    ReplyDelete
  8. MariaM, ba da! Starea ta ╚Öi ac╚Ťiunile tale ├«i influen╚Ťeaz─â ╚Öi pe al╚Ťii ╚Öi implicit m├óntuirea personal─â a fiec─âruia.
    "Omul duhovnicesc, fiind ajutat de omul cel sf├ónt, se schimb─â ├«n ├«n┼úelesul cel bun, iar de omul trupesc nu se vat─âm─â. ├Äl vede, ├«l doare pentru el, dar nu p─â┼úe┼čte nici un r─âu. Un om aflat ├«ntr-o stare duhovniceasc─â de mijloc se schimb─â ├«n bine de c─âtre un om duhovnicesc, dar se poate schimba ┼či ├«nspre r─âu de un om trupesc. Omul trupesc nu-l ├«n┼úelege pe cel sf├ónt, ┼či se sminte┼čte de cel trupesc asemenea lui.├Än timp ce ├«ndr─âcitul v─âz├ónd pe sf├ónt fuge, omul trupesc se duce la sf├ónt s─â-l ispiteasc─â ┼či s─â-l sminteasc─â. Unul care a ajuns ├«n starea sodomi┼úilor se sminte┼čte chiar ┼či de ├«ngeri. Omul smerit, chiar ┼či neexperimentat duhovnice┼čte de ar fi, distinge pe ├«ngerul lui Dumnezeu de diavol, pentru c─â are cur─â┼úie duhovniceasc─â ┼či se ├«nrude┼čte cu ├«ngerul. ├Än timp ce omul egoist ┼či trupesc, pe l├óng─â faptul c─â este lesne ├«n┼čelat de diavolul cel viclean, transmite ┼či el viclenia, iar prin senzualitatea lui provoac─â ┼či vat─âm─â sufletele boln─âvicioase cu microbii lui duhovnice┼čti." Cuv. Paisie, Trezirea duhovniceasc─â
    Am șters ultimul comentariu și am încercat să fiu mai explicită cu ajutorul unui Sfânt.

    ReplyDelete