Monday, February 10, 2020

Suntem crestini...

... si credem ca Dumnezeu are un plan pentru fiecare dintre noi din momentul in care aduce sufletul dintru nefiinta. Pronia divina este lucratoare fata de toata creatia.

Botezam pruncii pentru a ii aseza mai temeinic in raza curatitoare a tainelor bisericii, pentru a fi binecuvantati cu imprejmuire ingereasca si pecetluiti cu darul Sfantului Duh.
Avand aceste cugetari inalte, as intreba si eu cum este posibil sa chemi la botez femei platite sa faca spectacol ca ursitoare sau sa mascareasca ingerul primit la botez?!

Sunt convinsa ca lucrurile nu sunt atat de grave pe cat anunta acest titlu. Cel putin oamenii care sunt integrati in viata bisericeasca nu dau acestui obicei dimensiunile unei credinte. Poate, cel mult, au ascultat prea multe basme gen "frumoasa adormita" ori s-au uitat de prea multe ori la desenul cu Cinderella si au ramas intr-o stare de confuzie.

Totusi, nu este in regula nici sa ne jucam de-a credintele pagane, chiar daca sunt autohtone si ambalate dragut in rochii colorate si cu bagheta magica. Halloweenul de prin scoli si gradinite va ingrijoreaza fiindca priviti la radacinile lui pagane, desi in prezent nu se intampla nimic tragic in sine ci doar se costumeaza si se fac farse care pe multi ii amuza. Analizati putin mai adanc ce e cu ursitorile astea, cat de inrudite sunt in esenta cu Hristos, si intrebati-va ca niste oameni intelepti:
Trebuie completate binecuvantarile de la Biserica? De ce dam noi banii pe asa o traditie? Ca ce???

2 comments:

  1. Sunt de acord. La noi, in Moldova, (poate peste tot, nu stiu) mai e obiceiul "scoaterii din mir"-scaldarea copilului in seara de dupa botez, si l descanta nasa cu busuioc sa nu aiba miros, i se pune lapte in balie sa aiba pielea fina etc. Si cand se ajunge acasa dupa botez, nasa il da mamei peste prag si stinge lumanarea de la botez in tocul usii. Cum sa scoti copilul din Sf si Marele Mir ?! Din nefericire, oamenii nu sunt catehizati si aplica obiceiurile "de la babe citire". Nu vreau sa ii justific,dar si eu, cand eram mica, eram convinsa ca tin de biserica aceste obiceiuri, mai ales cand vedeam cu cata acrivie sunt tinute. Imi amintesc insa cat de surprinsa am fost in liceu, cand la ora de religie ne a desenat proful pe tabla randuiala Proscomidiei. Mi s a parut ciudat, pt ca pana atunci nu mai auzisem, nici nu vazusem, habar n aveam de ce se intampla in Sf Altar. Sa ma ierte Dumnezeu, ca desi aveam incredere in profesorul de religie, pentru un moment am avut indoieli ca e adevarat ce ne preda, pt simplul motiv ca eu nu mai vazusem nici auzisem. E uimitor cat de ancorate sunt aceste obiceiuri pagane in poporul nostru, crestin de doua mii de ani. Sa ne pazeasca Dumnezeu de toate influentele lor. Apropo, ca urmeaza dragobetele, martisorul etc. Desi au si unele aspecte frumoase, am fost surprinsa sa aflu ce puternice sunt radacinile pagane ale acestor traditii. Poate nu sunt toate la fel de nocive. Si se spune ca Biserica le a tolerat si le a increstinat ca sa le fie noilor crestini mai usor, dar a trevut atata vreme, totusi... Si unele obiceiuri crestinesti parca nu sunt tinute cu atata seriozitate. La mine in familie sunt privita ca o habotnica, o exagerata, ca nu vreau sa mai tin martisorul sau opt martie de ex. Mi a placut f mult si mi se pare f important ce spune Sf Ioan Gura de Aur in cuvantul impotriva muzicii si dansului la nunti: ca nu e un argument sa insisti sa tii un obicei rau, doar pentru ca e vechi. Doamne ajuta ! Ana

    ReplyDelete
  2. Chiar ca e ceva neconform cu taina Botezului, aceste ursotori!
    Dar, oamenii care sunt conștienți de ce semnificație are Botezul, sigur nu aduc "tradiții", mai ales dacă botezul e o zi speciala, fără petrecere, ci în liniște.

    Noi nu am făcut petreceri la niciun botez, acasă am pus o masa și atât!

    ReplyDelete