Saturday, October 20, 2012

Replace

La clasa a treia doamna le-a dat copiilor sa citeasca "Povestea cu zana inchipuirii" din Dumbrava-minunata de Mihail Sadoveanu. Nu am timp de comentarii literare, dar inlocuind Zana cu Hristos-Dumnezeu, gasesc o paralela reusita cu credinta:

  • "Si-n sate traiau oameni buni care credeau in imparatia noastra a minunilor. Iar in cetati traiau, ca si acuma, invatati mari care nu credeau" (antiteza "buni" cu "invatati"?)
  • "Tu ai crezut in mine si m-ai avut in sufletul tau, de aceea cand m-ai chemat, eu am venit. Si de acum dragostea mea are sa-ti incalzeasca viata si necazurile tale vor avea rascumparare si-ti voi aduce florile mangaierii in ceasul mortii." Fat-Frumos se intalnea mereu cu zana "Si era fericit cum n-a fost nimeni altul pe pamant"
  • Vracii nu vedeau la izvor decat pe Fat-Frumos singur
  • "Eu nu port podoabe desarte, dragostea mea pretuieste mai mult decat nimicurile muritorilor"
  • Desi taiase o suvita din parul Zanei si o ascunsese in san "cand a vrut sa scoata dovada, n-a mai aflat nimic langa inima", iar invatatii "au deschis carti, au intins pergamente, au tinut cuvantari lungi si au dovedit pe deplin ca in dumbrava noastra nu e nici o zana si totul nu-i dacat o bolnava inchipuire"
  • viermele indoielii rodea inima lui Fat Frumos, care si-a petrecut restul vietii " innegurat si cu inima mahnita" si "a murit cu sufletul uscat si batran ca al tuturor oamenilor"

No comments:

Post a Comment