Sunday, August 21, 2011

Beneficii nepalpabile

          La venerabila vârstă de 1 an şi 5 luni :) Grigo suge mai ceva ca la două luni. Noaptea, de câte ori se întoarce de pe o parte pe alta cere "acă". Este un cuvânt inventat de el inspirat probabil de sonoritatea deglutiţiei, chiar dacă eu când îi vorbeam de alăptat n-am pomenit decât de ţuţu, ţiţi, ţâţe. Când ne urcăm în maşină, deja are reflex să ceară "acă". Când îl iau în braţe ca să-i dau să mănânce verifică mai întâi disponibilitatea mea de furnizor de "acă". Sinceră să fiu, uneori mă irită frecvenţa cu care cere să sugă şi mă întreb dacă o face doar pentru a se calma sau chiar se hrăneşte de fiecare dată. Până a urmă, indiferent că are o nevoie fizică sau una psihologică eu trebuie să i-o satisfac, pentru ca el să se simtă iubit, să ştie că mami face tot ce-i stă în putere ca lui să-i fie bine.
          Mi s-a reproşat că, alăptându-l, l-am făcut dependent de mine. Deşi în adâncul inimii ştiu ce trebuie să fac, desele atacuri din exterior la adresa alăptării mă fac să simt uneori că tot efortul a fost în zadar. Oricum, la o evaluare superficială copilul meu nu pare a avea un start în viaţă mai bun decât alţi copii alimentaţi exclusiv artificial: nici fizic (e cam slăbuţ), nici psihic (e fricos şi ruşinos). Şi totuşi... Roşiile de seră, îngrăşate cu tot felul de substanţe, care n-au cunoscut lumina soarelui sau adierea vântului, nu sunt incomparabil mai fotogenice decât cele de grădină? Dar sunt ele deopotrivă de sănătoase, gustoase şi aromate? La fel stau lucrurile şi cu copiii: vor fi mai sănătoşi sufleteşte şi trupeşte dacă facem efortul de a-i alăpta până când se înţarcă singuri.  
Credit: Free images from acobox.com

          Cred că e greşită însăşi ideea de a face comparaţii între copiii; e mai înţelept să gândim cum putem pune în valoare potenţialul genetic al fiecăruia. Nu cum am auzit deseori: "Uite, al meu a mâncat numai lapte de vacă de când l-am născut, da n-a fost bolnav niciodată şi uite la al lui X, care suge la mamă-sa e tare bolnăvicios". Aş întreba şi eu, dac-aş avea cu cine vorbi : "Da crezi că dacă-i dădea de la vacă era mai sănătos? Da de unde!" Laptele de mamă nu are cum să fie cauza repetatelor îmbolnăviri. Pentru toţi cârcotaşii ştiinţa a demonstrat chiar rolul protector al acestuia, dar cine n-are bunăvoinţă nu are urechi de auzit.

1 comment: