Saturday, November 23, 2019

Mi-a sugerat...

...cineva sa scriu o postare cu sugestii de organizare a bucatariei.Aceasta este o problema de arhitectura-design interior si nu poate fi discutata la modul general, fiindca depinde foarte mult de tipul locuintei (pentru cineva care sta la casa as recomanda cu caldura si amenajarea unui spatiu pentru a servi mesele in curte cand temperatura de afara permite) de spatiul disponibil, de specificul familiei respective: de felul in care vor sa foloseasca bucataria (poate fi combinata cu living sau nu), de varstele si numarul copiilor si de modalitatea in care isi prepara hrana.

Noi stam la apartament cu bucatarie mica (bloc comunist) si am scos pe balcon aragazul si chiuveta. Am calorifer mare pe balcon si termopane eficiente cat sa nu sufar iarna de frig. Hota isi face treaba ei si elimina umezeala, rezulta zero mucegai pe pereti. Pe jos am parchet, ca sa fie mai cald la piciorusele care isi uita papuceii in camera. Nu am avut inundatii serioase, asa ca rezista eroic de vreo 8 ani agresiunii mopului si altor surse de umezire accidentala. Nu am perdele, am jaluzele tip rulou.

Aragazul e pus chiar langa chiuveta cu gandul de a nu avea zone distincte in care se fac stropi de mancare, dar nu as mai repeta figura daca as organiza din nou bucataria, fiindca daca spalam vase exista riscul de a sari stropi in oalele neacoperite. In plus nu am acces usor sa sterg lateralele aragazului daca se prelinge ceva pe acolo.

Chiuveta e cu doua cuve, cat de largi si de adanci mi-am putut permite. Bateria am ales-o inalta, cu brat lung si inchidere simpla si  prin apasare (cele care se rotesc ar fi picurat mereu, neinchise suficient de copii grabiti)

Galeata de gunoi e langa masca chiuvetei. Lumea normala o baga inauntru, dar la noi omuletilor li se pare greu sa deschida o usa. La inceput era pusa pe jos, dar ca sa limitez zona de mudarie am amplasat-o pe un raft mai sus, la nivel cu chiuveta. Detaliu horror: nu are capac; din motiv de comoditate capacul ei roz si dragalas statea mai mult alaturi, pe jos, asa ca am renuntat la el. Am incercat de-a lungul timpului modele de cos de gunoi cu pedala, dar nu au rezistat traficului intens.

Tot pe balcon am doua combine frigorifice una langa alta, ca sa ajunga la tot batalionul rezervele alimentare. Cu toate astea consider ca am bucatarie in stil minimalist😊

Mai am un blat de lucru sub care depozitez oale, ibrice, tigai, instrumente de bucatarie. Ca regula, daca ai copii plaseaza tot ce e contondent mai sus si nu opta pentru rafturi deschise. Ai grija la manere sa fie rotunjite si rezistente. De fapt cam tot ce tine de mobilier trebuie sa fie conceput pentru manevrare in stilul neglijent specific copiilor.

Spatiul de depozitare pentru fainoase, sare, zahar, leguminoase uscate, nuci, seminte, ceapa, cartofi, ardei iute uscat, maturici de cimbru, vin, ulei, otet se afla tot pe balcon.
In criza majora de spatiu poti folosi pervazul ferestrei sau locul liber de deasupra altor corpuri de bucatarie.

Masa e mare (160/90), dar rareori mancam toti la masa: fie nu ne intalnim din cauza programului, fie se ciondanesc baietii si trebuie sa ii separ. Cel mai bine este sa ai o masa obisnuita de 4 pers, cu posibilitatea extinderii la nevoie.

Spatiul restrans m-a determinat sa folosesc depozitarea pe verticala: pentru fructe am suspendat pe perete un raft special. O alta adaptare ar fi ca ne asezam la masa pe o bancuta care este de fapt un grup de dulapioare inguste unite printr-un blat superior. Avem si scaune (superpozabile, off course) cu spatar, ceea ce e un avantaj fiindca sunt comode, dar si dezavantaj, fiindca nu incap depozitate sub masa.

Bineinteles, am ceas pe perete, ceas cu limbi, ca sa vizualizam cum trece timpul. Am prize multe si marunte 😊 in diverse zone ale bucatariei. Inghesuit spre rasarit e si un colt cu candela si icoane.

Fiindca pun tot felul de alimente la rehidratat si fermentat, mi-ar placea sa am o etajera/ un raft special pt ele, dar nu am. In spatele blatului meu de lucru e geamul camerei din mijloc si nu prea las lucruri pe el ca sa nu opreasca lumina. Ma incomodeaza multe lucruri la bucataria asta, dar  din ceea ce am avut la dispozitie am facut tot ce m-a dus mintea ca sa ne simtim bine si sa ne placa sa luam masa acasa.


6 comments:

  1. Vă recomand tuturor cartea "Cum să ai loc în casă", scrisă de Lu Wei. Eu fac momentan un curs de design interior. Sunt nenumărate surse de inspirație pe pinterest și la vloggeri de pe Youtube, dar cartea este mai mult decât atât. Doamne ajută!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc! Mai auzisem de Marie Kondo ca autoare cu scrieri in acelasi spirit

      Delete
    2. Marie Kondo scrie în "Magia Ordinii" că debarasarea de obiectele care nu îți aduc o scânteie de bucurie îți va schimba viața. Nu împărtășesc filosofia ei (bazată pe cele orientale, în care intră într-un real dialog cu obiectele de parcă ar fi oameni) dar apreciez că sugestiile sale de a așeza lucrurile pe care le folosim intr-un anume fel sunt foarte practice ;-)

      Delete
  2. Mare atentie, s-ar putea ca balconul sa nu fi fost proiectat pentru asa o mare greutate...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Nu cred. Sunt unele balcoane pline ochi de lucruri inutile. Dacă rezista, cred ca poate rezista și al tău. Nu mi se pare foarte aglomerat.

      Delete