...ce e acela "partener de nasit"? La noi in zona nu am intalnit asa ceva. O fi echivalentul moasei...
Later edit,
Ambele le-am comis... Nu stiu cat sunt de valabile, fiindca nu au trimiteri catre niciun alt canon, deci banuiesc ca sunt pravile locale nevalidate de biserica in general.
Nu știu ce este, dar știu că e o greșeală majora să boteze împreună un copil doi tineri care doresc sa se căsătorească pt. că se înrudesc și nu se mai pot casatori (cred că pr. Cleopa a spus).
ReplyDeleteStiu despre ce vorbesti, dar informatia ta e inexacta. Doi tineri necasatoriti nici nu pot fi nasii aceluiasi copil, fiindca unul singur este nasul in slujba botezului. Problema apare cand ei sunt casatoriti si se pun amandoi nasi la copii diferiti ai aceleiasi familii. Am gasit un canon razlet care spunea ca cei doi nu ar mai putea ramane impreuna ca soti. Mi s-a parut cel putin ciudat. Si la noi nasii de cununie ne-au botezat copiii: el, baietii si ea, fetele. Chiar nu am stiut ca ar fi vreo problema.
ReplyDeleteE prima data cand aud asa ceva... stiam despre cei necasatoriti, dar despre cei casatoriti mi se pare bizar, mai ales ca asa se practica: nasii de cununie boteaza copiii, nasa fata, nasul baiatul; nu mi-a zis nimeni, preot sau calugar, ca ar fi vreo problema. Chiar mi-ati dat tema de gandire.
DeleteDar unde se menționează că e musai ca naș (cel care ține copilul în braţe, rostește lepădările, Crezul, primește copilul în pânză albă din cristelniță, etc) să fie un bărbat pentru băiețel și o femeie pentru fetiță? Eu am botezat un băiețel, cu binecuvântarea duhovnicului și e prima dată când aud de această regulă. Eu sunt din Oltenia, dar n-am auzit nimic despre problema asta... nașa copiilor mei mi-a botezat și băieții și fetele, nașul doar a ținut mereu lumânarea și este la rându-i preot, cunoaște bine rânduiala.
DeleteAndreea
Am dat pe aici un link bine documentat in care se specifica faptul ca initial,pana in sec V nu era permis sa se boteze decat de o pers de acelasi sex. Apoi s-a renuntat.
DeleteSotul meu si cu mine am rostit lepadarile si Crezul impreuna. Nu suntem nasi amandoi?
DeleteProbabil ca da. Nu imi surade sa ma transform in consilier de practica liturgica. Nu am autorizatie 😊
DeleteDe fapt nici moasa nu e mentionata in randuiala bisericeasca, ci e un element de traditie paralela.
ReplyDeleteCitesc aici
ReplyDeletehttps://nomocanon.com/rudenia-spirituala-ca-impediment-la-primirea-tainei-cununiei/
ca BOR accepta mai multi nasi.
din pacate la noi in Ardeal unii preoti lasa doi tineri necununati sa boteze un copil..nu e canonic absolut deloc..dar cu unii nu poti vb de canoane,din pacate...eu am o prietena care a botezat un prunc cu prietenul ei (defapt fostul prieten).
ReplyDeleteDOAR UNUL DIN NASI TREBUIE SA BOTEZE? MA REFER LA NASI CARE SUNT CUNUNATI IN FATA ALTARULUI.
ReplyDeleteÎn Ardeal se acceptă câte două perechi de nași la botez și la cununie, cumnata mea din Năsăud a avut două perechi de nași la cununie, la fel și la botezul primului copil au fost două nașe.
ReplyDeleteLa doamna Corina este vorba de un ajutor (părintele Ciprian- soțul doamnei Corina- săvârșea slujba)- dumneaei ținea copilul iar domnul în vârstă o ajuta cu lumânarea, doar a folosit greșit termenul "partener". Este o bună cunoscătoare a canoanelor și a rânduielii, în bisericuța lor de la Cluj nu se întâmplă astfel de nereguli, stați liniștite!
Andreea
Doar am intrebat ce este acela partener de nasit, fiindca nu am mai auzit termenul. De mai multi nasi am auzit si stiu ca se accepta in Ardeal.
DeleteChiar nu o cunosc pe doamna decat superficial, de pe fb, si nu ma simt in niciun fel nelinistita pentru eventuale nereguli ce s-ar savarsi prin vreo bisericuta din Cluj.
In cazuri foarte rare,delicate unde nu e apa se poate boteza cu aer sau pamant-mi-a zis un parinte.
ReplyDeleteIn legatura cu botezul:e bine de stiut ca doi prunci (din familii diferite) daca sunt botezati in aceeasi cristelnita sunt frati duhovnicesti si nu trebuie sa se casatoreasca.
ReplyDeleteAsta chiar cred ca e folclor, pana nu vii cu o trimitere concreta. Multe idei sunt propagate, nu toate sunt avizate.
ReplyDeleteDESPRE ACEASTA SITUATIE AM CITIT la PR.ILIE CLEOPA ..IERTATI!
DeleteDIN CARTE -CLAR..NU DE PE NET...
DeleteCand era sotul meu cantaret la strana, am vazut o multime de nereguli legate de botez. Nu numai ca boteza parintele cate 5 in paralel, dar le facea mirungerea cu mir mirositor. Sf si Marele Mir il daduse surorii unui coleg de grupa de-al meu, sa se miruiasca seara fiindca visa urat.
ReplyDeleteLa o serie din aceasta de copii, unul a intarziat, ajungand dupa lepadari. Nu a contat. L-a pus in rand cu ceilalti si l-a servit cu juma de slujba. Nu mai spun ca nu ii afunda, dar nici nu ii stropea serios de trei ori, ci doar odata.
ReplyDelete:-0
ReplyDeleteȘi eu am văzut în orașele mari câte doi-trei bebeluși botezați în același timp (adică rugăciunile rostite pentru toți în același timp, scufundarea pe rând). Dar mă gândesc că și în baptiseriile primilor creștini se botezau grupuri întregi în același timp.
Sfântul și Marele Mir are un miros foarte puternic și parfumat, și poate chiar e primit de la episcopie într-un recipient asemănător unuia de mir obișnuit, sigur nu sunt povești ale acelui coleg/ale surorii sale? Poate erau superstițioși și doar au fost făcuți să creadă că e Sf și Marele Mir. Și-ar asuma acel preot asemenea eroare? Mie mi-e tare greu să cred.
Ar trebui să fim mai atenți la a cere botezul prin scufundare completă, ca niciun fir de păr să nu rămână la suprafața apei, nu la botezul prin stropire pe cap (cum adesea se întâmplă în Ardeal/Banat- reminiscențe catolice) sau simpla băiță la funduleț cum scriu ironic în invitațiile cartonate familiile care au un botez în familie, asta este cu adevărat batjocoritor!
În Muntele Athos nu sunt primiți la Împărtășanie cei care nu au fost botezați prin scufundare, iar novicii sunt botezați în mare din nou dacă știu că n-au avut parte de un botez corespunzător. Știu de la un prieten al soțului meu care a trecut prin această experiență și acum este monah.
Andreea
Andreea
Andreea
Nu știu de ce se repetă eronat numele, poate fiindcă scriu de pe telefon și nu văd textul complet. Scuzați-mă!
DeleteDa, sf si marele mir miroase inconfundabil pt cine cunoaste. Crede-ma, stiu ce spun. A dus apoi sticluta la episcop, care i-a confirmat.
ReplyDeleteBotezul se face prin afundare nu prin scufundare, din cate stiu....
ReplyDeleteSunt ardeleancă si copiii mei au fost botezați prin afundare fără să cerem noi asta
Claudia, ce înțelegeți prin "afundare" comparativ cu "scufundare"? Pot fi sinonime.
DeleteȘi eu locuiesc de 10 ani în Ardeal și soțul meu, hirotonit și activând ca preot aici, săvârșește botezul prin scufundare completă a celui botezat. Cred că diferă de la un preot la altul felul în care este săvârșită Taina Botezului, unora le e teamă de "accidente", dar este important să știe cum să acopere căile respiratorii ale copilului și să se miște suficient de repede încât lipsa oxigenului timp de 5-10 secunde să nu îi afecteze creierul micuțului.
Botezul prin scufundare completă semnifică moartea și învierea împreună cu Hristos, nu se poate face doar până la brâu.
Andreea
Al doilea paragraf postat de Dvs m-a șocat de-a dreptul! Sper ca nu e validat de biserica pentru ca e ireal de absurd.
ReplyDeleteCe anume vi se pare absurd? Modul în care se împiedică intrarea apei pe căile respiratorii? Nu știu eu exact câte secunde durează dacă se acoperă năsucul și gurița numai după formule "În numele Tatălui", "Și al Fiului", "Și al Sfântului Duh" (cât timp strana spune "Amin" este scufundarea întreită), am spus orientativ, dar se poate să fie mult mai puțin timp, în realitate nu am numărat niciodată secundele, sincer.
DeleteScuze dar am dat reply fără sa îmi dau seama! Mă refeream la al doilea paragraf (poza) din postarea inițială. Îmi cer scuze încă o data!
Delete